این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۴۷-۶۶
عنوان فارسی
طراحی مدل تعاملی فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی با میانجیگری مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه نقش میانجی مدیریت دانش را در ارتباط بین فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمان بررسی میکند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است [j1] و از حیث روش توصیفی است. نمونه آماری پژوهش حاضر 148 نفر از کارکنان شرکت ملی گاز در شهر تهران است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی و پایایی آن بررسی شد. فرضیههای پژوهش به روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج نقش میانجی مدیریت دانش را در رابطه بین فرهنگ با اثربخشی سازمانی، و رفتار شهروندی سازمانی با اثربخشی سازمانی تأیید کرد. حال آنکه این نقش در مقایسه با ارتباط مستقیم بین متغیرهای یادشده چندان ملموس نبود. این مقاله یافتههای جدیدی را به متون نظری مدیریت دانش میافزاید و بر اهمیت نقش تعاملی فرهنگ و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأکید میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing Interactive Model of Organizational Culture and Organizational Citizenship Behavior and Its Impact on Organizational Effectiveness: Mediating Role of Knowledge Management
چکیده انگلیسی مقاله
The present study is going to investigate about the mediating role of knowledge management in the relationship between organizational culture and organizational citizenship behavior with organizational effectiveness. This applied research has a correlational-descriptive aim. The sample included 148 staffs in National Iranian Gas Company who answered a questionnaire its validity and reliability were checked. The research hypothesis was tested using SEM. According to the results, mediating role of knowledge management regarding the relationship between organizational culture and organizational effectiveness, and organizational citizenship behavior with organizational effectiveness was approved. But this role is not so tangible than the direct relationship between these variables. The present study adds some new findings to the knowledge management literature and it emphasizes on the importance of the interactional role of organizational culture, organizational citizenship behavior, and knowledge management in affecting organizational effectiveness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود فیض |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مرتضی اکبرزاده صفویی | akbarzadeh safui
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
سمیه زنگیان |
کارشناس ارشد، مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jomc.ut.ac.ir/article_52933_c63966e9a1f849a89f1e523c8528e182.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210001.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات