این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۷۷-۲۰۵

عنوان فارسی تحلیل محتوای اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جهت بررسی میزان مطابقت اهداف دانشگاه با مؤلفه‌های کیفیت عمرکاری فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله     اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت و نقش سازنده معلمان در تعیین سرنوشت آینده‌سازان جامعه، تأمین و تربیت آنان را به عنوان اساس و مبنای آموزش‌وپرورش ضروری می‌کند. لذا کیفیت عمر کاری فرهنگیان که در برگیرنده نتایجی مانند رضایت‌مندی شغلی، فرصت‌های رشد و مسائل روان‌شناختی برای آنان، و دستاوردهایی مانند مدیریت مشارکتی، غنی‌سازی شغلی و شرایط مطمئن برای سازمان است، اهمیت می‌یابد. بدین منظور تحلیل محتوای اهداف بیان‌شده در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با مؤلفه‌های کیفیت عمر کاری مد نظر قرار گرفت. با توجه به روش تحلیل محتوا که رویه‌ای نظام‌مند، عینی و کمّی دارد، مقوله‌های موجود در اهداف استخراج، و میزان مطابقت آن با هر یک از پنج مؤلفه کیفیت عمر کاری بررسی شد. از طریق شاخص‌های آماری فراوانی و درصد فراوانی برحسب تعداد دفعات اشاره هر یک از مقوله‌های اهداف به هر یک از مؤلفه‌های کیفیت عمر کاری مشخص شد در اهداف دانشگاه به مؤلفه «پرورش مهارت‌ها و قابلیت انسانی»، « استقلال در انجام‌دادن وظایف» و «توسعه قابلیت‌های کاری و تنوع فعالیت‌ها» توجهی کامل و جامع شده است، ولی مؤلفه‌های «حقوق و دستمزد منصفانه» و «انسجام اجتماعی در محیط کار» با اهداف دانشگاه تطابق کمی دارند که توجه خاص سیاست‌گذاران را می‌طلبد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا، دانشگاه فرهنگیان، کیفیت عمر کاری،

عنوان انگلیسی Content Analysis of Educators University Statute for Investigating the Compliance of University Goals with Components of Educators Work Life Quality
چکیده انگلیسی مقاله The significant role of breeding and the effective responsibility of teachers in the future of society, highlights the need to procure and train them as the basis for education.Therefore, the quality of work life of educators which leads to several outcomes for themselves such as jobs at is faction, growth opportunities, psychological advantages and numerous achievements for the organization like participatory management, job enrichment and the confidence conditions, becomes crucial.The main objective of this paper is analyzing the goals' content of educators' university Statute in the scope of the quality of work life. Since, the content analyzing approach is a regular, numeric and intuitive method; we extracted the existed notions in goals and investigated their compliance with each of the five components of quality of work life, through statistical indicators like frequency and percentage frequency of notions of goals mentions to the work life components. In the university goals, comprehensive attention was paid to the components "skills and human capabilities development", acceptable referring was made to the components "independence in performing duties" and "development of working capabilities and variety of activities", however, the components "fair salary" and "" had low compliance with university goals, which needs extensive attention by
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله content analysis, Educators’ university, Work life quality

نویسندگان مقاله ندا زجاجی |
دانشجوی دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

کمال درانی |
دانشیار، دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_53299_e9bb049f2920c70cd74c52a916774230.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210007.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات