این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶۳-۸۲
عنوان فارسی
بررسی نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی بر عدالت سازمانی و عملکرد شغلی (بررسی یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
امروزه کارکنان در سازمانهای خدماتی نقش بیبدیلی را در تحقق اهداف و کسب مزیت رقابتی بر عهده دارند. در این میان، سرمایههای انسانی درسازمانهای خدماتی، مانند فروشگاههای زنجیرهای، بسیار بااهمیت است. نتایج پژوهشهای پیشین نشان داده است عملکرد شغلی کارکنان تحت تأثیر عواملی همچون رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی قرار میگیرد. بنابراین، پژوهش حاضر قصد دارد بر اساس مطالعات پیشین نقش عدالت سازمانی در رفتارهای شهروندی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی کارکنان را تببین کند. آزمون فرضیههای پژوهشی با بهکارگیری دادههای حاصل از پرسشنامه بومیسازی شده انجامگرفته است. روش تحقیق، از نوع پیمایشی و علی (روش کمترین مجذور مربعات جزیی) است. بدین منظور از 124 نفر کارکنان یکی از فروشگاههای زنجیرهای شهر تهران با روش نمونهگیری نظاممند نظرسنجی شد. نتایج گویای سطح قابل قبولی از سازههای عدالت (بهجز عدالت توزیعی)، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی است. همچنین، فرضیههای علی (تأثیر عدالت بر رفتار شهروندی سازمانی، و به تبع آن بر عملکرد شغلی) در سطح اطمینان 95 درصد تأیید شد. در پایان، برای بهبود تأثیرگذاری عوامل مؤثر بر رفتارهای شهروندی و عدالت سازمانی پیشنهادهایی مطرح شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Mediation Effects of Organizational Citizenship Behaviors in the Relationships between Organizational Justice and Job Performance (One of the Chain Stores in Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays employees have unique role in achieving goals and gaining competitive advantages in service oriented organizations. Meanwhile human capitals are very important in chain stores. Previous studies implied that job performance (JP) was derived by constructs such as organizational citizenship behaviors (OCB) and organizational justice (OJ). So this research tries to investigate OJ on OCB and consequently on JP. So in this research we are tried to investigate the role of OCB on mentioned variables. Hypothesis of research is assessed by indigenous questionnaires approaches. The method of research was casual (Partial Least Square). To assessing mentioned hypotheses, 124 questionnaires distributed among employees of one of chain stores located in Tehran by systematic sampling methods. Results reveal that the construct of justices (expect distributed justice), OCB and job performance are in satisfying level. In addition there's no evidence to reject casual hypotheses (impact of justice on OCB and consequently job performance) in 95% confidence interval. Finally to improving OCB and OJ's contributors some offers proposed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد رضا قاسمی | ahmad reza
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jomc.ut.ac.ir/article_50183_72ca61319cad7a50ff45a3afd59f8f92.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210048.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات