این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۵۸

عنوان فارسی بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در بخش دولتی ایران و پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقای آن
چکیده فارسی مقاله امروزه، اغلب دولت­ها روش­های نوین را در بخش­های مختلف نظام اداری جست‌وجو می­کنند. معرفی نظریه­های کارآفرینی در بخش دولتی از جمله این روش­ها است. عوامل مختلفی در به­کارگیری مؤثر رویکرد کارآفرینی در سازمان­های بخش دولتی مؤثرند. در این­زمینه، فرهنگ سازمانی می­تواند مهم‌ترین نقش را داشته باشد. بنابراین، مقاله حاضر قصد دارد به روشی توصیفی- پیمایشی، و از طریق بررسی وضعیت کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینانه در سازمان­های دولتی ایران، راهکارهایی را برای ارتقای وضعیت موجود پیشنهاد دهد. مدیران ارشد اداره­های مرکزی بیست‌و‌هفت سازمان دولتی ایران جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می­دهد. اطلاعات مورد نیاز با ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع­آوری شد. داده­ها با اجرای آزمون­های آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها نشان می­دهد سازمان­های مورد مطالعه از نظر کارآفرینی وضعیت مناسبی ندارند و فرهنگ حاکم بر آن­ها، از نظر کارآفرینانه­بودن، شرایط مطلوبی ندارد. برای ارتقای فرهنگ کارآفرینانه باید بر بهبود شاخص­های آن در وضعیت موجود تأکید کرد. ضمن اینکه نتایج مدل­سازی معادلات ساختاری، تأثیرگذاری این شاخص­ها را بر کارآفرینی سازمانی تأیید کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ کارآفرینانه، کارآفرینی، کارآفرینی دولتی،

عنوان انگلیسی The Study of Current State of Entrepreneurial Organizational Culture in Iran`s Public Sector and Recommendations to Improve It
چکیده انگلیسی مقاله Today, governments are looking for efficient and innovative mechanisms in different departments of administrative system. It seems that old approaches are not effective anymore and public bureaucracies have faced with necessities of change, transformation, creativity, initiation, and, innovation. In this regard, introducing entrepreneurship theories within public sector is a relative new approach. It seems that many factors affect the effective use of entrepreneurial approach in public sector organizations and culture can play a vital role in this effective application. This paper tries to provide guidelines for improving current state of Iranian public sector organizations through descriptive survey of organizational entrepreneurship and entrepreneurial culture within these organizations. Statistical population consists of top executives of 27 Iranian public organizations and data were gathered through questionnaire and also through interviewing with these executives and were analyzed by inferential statistical techniques. Findings show that studied organizations are not in favorable situation regarding entrepreneurship and entrepreneurial culture. This organizational entrepreneurship should be promoted in the base of entrepreneurial culture characteristics. The results of structural equations modeling comfirm the effects of dimensions of entrepreneurial culture on organizational entrepreneurship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی یزدانشناس |
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حضرت معصومه (Hazrat e masoumeh university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_36643_1dbe1264c841df5f56188b94c1054c78.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210057.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات