این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۱۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر فرهنگ مدیریت خطا بر نوآوری سازمانی
چکیده فارسی مقاله
خطا و شکستهای سازمانی نزدیک به دو دهه است که به عنوان منبعی مؤثر در ارتقا یادگیری سازمانی مورد توجه واقع شده است. استقرار فرهنگ مدیریت خطا در سازمان به عنوان راهکاری است که یادگیری از خطاهای سازمانی را تسهیل کرده و موجب بهبود بلندمدت و پایدار در نوآوری و عملکرد سازمانی میشود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطهی بین فرهنگ مدیریت خطا و نوآوری سازمانی و تبیین نقش یادگیری سازمانی در این رابطه میباشد و به آزمون پنج فرضیه میپردازد. جامعه آماری تحقیق شرکتهای داروسازی و بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. از 200 پرسشنامه توزیع شده در 16 شرکت داروسازی و سه شرکت بیمه، تعداد 151 پرسشنامه بازگشت داده شد. با استفاده از آزمونهای T تک نمونهای و همبستگی، ثابت شد که جایگاه فرهنگ مدیریت خطا در جامعه آماری از موقعیت مطلوبی برخوردار است. همچنین، رابطهی آن با هریک از متغیرهای یادگیری سازمانی و نوآوری مورد تأیید واقع شد. نتایج حاصل از رگرسیون سلسله مراتبی حاکی از آن است که یادگیری سازمانی در رابطه بین فرهنگ مدیریت خطا و نوآوری سازمانی نقش متغیر میانجی را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation on the Effect of Error Management Culture on Organizational Innovation
چکیده انگلیسی مقاله
Nearly two decades, organizational failures are considered as an effective source of promoting organizational learning. Error management culture in the organization is established as a mechanism to facilitate organizational learning from errors that improves long-term and sustainable innovation and organizational performance. The main objective of this study is to investigate the relation between error management culture and organizational innovation, and to explain the role of organizational learning in this regard. Pharmaceutical and insurance companies in Tehran Stock Exchange were selected to data collection. More than 200 questionnaires distributed in 16 pharmaceutical companies and 3 insurance companies, 151 questionnaires were returned. Using a one-sample T-test and correlation analysis proved that error management culture has good position in these companies. Furthermore, its relationship with organizational learning and innovation was confirmed. Hierarchical regression results suggest that organizational learning plays as mediator in the relationship between organizational innovation and error management culture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود مرادی |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
کیخسرو یاکیده |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
فرزانه عبداللهیان |
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
عاطیه صفردوست |
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://jomc.ut.ac.ir/article_35488_ef740cfe2d7c70d32d1501915e8d202b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات