این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۷۹-۸۳

عنوان فارسی بررسی آسیب‏های ناشی از تصادفات موتور سیکلت در مدت دو سال در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سال‌های اخیر موتور سیکلت در کشور ما به ‏صورت انبوه تولید و مورد استفاده روز افزون مردان جوان و طبقات متوسط قرار می‏گیرد. 42% تصادفات در شهر تهران را تصادفات موتور‏سیکلت تشکیل می‏دهد. هدف از مطالعه اخیر بررسی تصادفات موتورسیکلت در ارومیه می‏باشد. روش بررسی: در این مطالعه تمام آسیب های مصدومین موتورسیکلت سوار بستری شده در مدت دو سال 1383-1382 در مرکز آموزش درمانی شهید مطهری ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‏ها: در طول مدت بستری 695نفر بر اثر آسیب ناشی از تصادفات موتورسیکلت بستری شده بودند. میزان موارد بستری در سال 1383 نسبت به سال 1382. 6/16% افزایش داشت. 96% مصدومین مرد بودند. 391 نفر در گروه سنی 24-15 سال بودند.94% مصدومین از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند. عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب بروز ضربه مغزی و شکستگیهای صورت در حد بالاتر از معمول شده بود. در آمار مصدومین ترافیک بیشترین آسیب‏های موتورسواران را شکستگیهای اندام تحتانی تشکیل می‏دهد. از نظر فراوانی آسیب ها در این مطالعه ضربه مغزی 5/64% در ردیف اول و شکستگیهای اندام تحتانی با میزان 41% در ردیف دوم قرار داشتند. شکستگیهای استخوان‌های صورت 7/7% نیز قابل توجه بودند. در این بررسی علت عمده‏ مرگ بیماران را ضربه مغزی تشکیل می‏داد. نتیجه‏گیری: با ترغیب استفاده از کلاه ایمنی می توان آمار ضربه مغزی را پایین آورد و با تغییرات در طراحی موتورسیکلت و استفاده از لباس ایمنی شکستگیهای اندام تحتانی قابل پیشگیری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصدومیت، موتورسیکلت، تصادف

عنوان انگلیسی Injuries resulting from motorcycle- induced trauma during two years in Shahid Motahari Clinical Center of URMIA
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Recently motorcycle not only produce massively but also used as a popular transportation in middle class of society. 42% of all transport injuries in Tehran are related to motorcycle accidents. This study evaluate motorcycle accidents in Uremia. Materials & Methods: A retrospective study was conducted on all patients injured in motorcycle accidents who were admitted to the Shahid Motahari during two-years period since 1382. Results: The 695 patients admitted due to motorcycle-induced trauma in Shahid Motahari Medical center with 16.6% increased rate of admission in 1383 compared to 1382. 96% were men, the 391 patients were in 15-24 age groups. 94% were not wearing a helmet. Motorcyclists who don’t wearing a helmet had an increased risk of brain concussion and facial bones fracture. Lower extremity fracture is the most common motorcycle indused injuries in transportation crash. In this study showed the rate of brain concussion, lower extremity fracture, facial bone fracture were 645, 41% and 77% respectively.The most common cause of death was brain concussion. Conclusion: With plan to encourage use of helmet we can reduce brain concussion and by modified motorcycle design and leather dressing, lower extremity fracture is prevented in motorcycle induced trauma.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Injury, Motorcycle, Accident

نویسندگان مقاله احمد شهلا |
استادﻳﺎر دانشگاه علوم پزشکی اروﻣﻴﻪ

سعید چاره ساز |
استادﻳﺎر دانشگاه علوم پزشکی اروﻣﻴﻪ


نشانی اینترنتی http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-72&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده forensic medicine
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات