این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۹، شماره ۲۴، صفحات ۱۳۱-۱۵۴

عنوان فارسی بررسی رابطه رکود دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در مراکز آموزش عالی یزد
چکیده فارسی مقاله امروزه دانش در سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته و مدیریت موفق دانش مشخصه اصلی بقای یک سازمان است. موانعی بر سر راه مدیریت موفق و مؤثر دانش وجود دارد. در این تحقیق، یکی از موانع مدیریت دانش تحت عنوان رکود دانش مطرح شده و ارتباط آن با یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در دانشگاه‌های سراسری، آزاد و پیام نور استان یزد مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین صورت که ابتدا با مطالعه و بررسی متون علمی، ادبیات تحقیق در زمینه رکود دانش سازمانی، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی تدوین شده است. سپس پرسش‌نامه‌ای برای سه دانشگاه آزاد، سراسری و پیام نور یزد فرستاده شد. برای هر دانشگاه 200 پرسش‌نامه ارسال گردید که در نهایت تعداد 172، 165 و 158 پرسش‌نامه به ترتیب از دانشگاه‌های سراسری، آزاد و پیام نور پاسخ داده شد. سپس اطلاعات لازم جهت بررسی رابطه این سه متغیر از طریق پرسش‌نامه، کسب شده و داده‌های جمع‌آوری شده از طریق نرم افزارهای Lisrel و Spss مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج به دست آمده از الگوسازی معادلات ساختاری حاکی است که رکود دانش، اثر منفی بر یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی دارد و از آنجا که مدل‌های معادلات ساختاری سه دانشگاه مورد بررسی با هم تفاوت دارند، نوع دانشگاه در این تحقیق اثر تعدیلگر دارد. هم‌چنین آزمون نیکویی برازش از تحلیل مسیر دانشگاه نشان می‌دهد که نوع دانشگاه بر رابطه متغیر‌ها تأثیرگذار است. در پایان نتیجه‌گیری و پیشنهادهایی کاربردی ارایه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Relationships between Knowledge Inertia, Organizational Learning and Organizational Innovation in Yazd Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله Knowledge has become a significant asset both for individuals and organizations. Thus, successful knowledge management can be the chief determinant for the survival of an enterprise in a knowledge-based economy. Nevertheless, hurdles to efficient and effective knowledge management are many. Using the principles of inertia in physics to knowledge management, Liao states that knowledge inertia may inhibit an organization’s capability to learn and solve problems. However, when facing problems, people generally resort to their prior knowledge and experience for solutions. Such routine problem-solving strategy is termed "knowledge inertia". This study aims to establish the constructs of knowledge inertia and examine the relationships between knowledge inertia, organizational learning and organizational innovation. Structural equation modeling is employed to discuss the degree of influence of constructs on each other and whether their relationships vary in 3 different Universities in Yazd. A questionnaire survey was conducted to collect data from 3 different universities, And 495 valid responses were collected. Our results reveal that when a firm’s members have either less learning inertia or experience inertia, the performance of the organizational learning and organizational innovation will be better. Organization type has a moderate effect on the relationships of variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی احمدیان | seyed ali
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور

حمیده شکاری |
مربی گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور

محمد افشاری |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه کار، قزوین


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_29910_7edaac7d37b4a300aaa6d54cda21bcd0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210103.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات