این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۵۱-۷۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی شرکتی در بنگاه‌های کوچک و متوسط (قلمرو مطالعه، بنگاه‌های کوچک و متوسط استان یزد)
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر درصدد بررسی تأثیرات عوامل فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی شرکتی در بنگاه‌های کوچک و متوسط است. بدین منظور، نخست مقیاس‌هایی با هدف اندازه‌گیری مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی و اقدامات کارآفرینانه شرکتی توسعه می‌یابد. انتخاب نمونه‌ها، به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده و از بنگاه‌های کوچک و متوسط استان یزد صورت گرفت. بر اساس مقدار بارهای عاملی و نحوه بارگیری مؤلفه‌ها بر عوامل در رابطه با هریک از نه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل مکنون استخراج و نام‌گذاری گردید. نتایج مؤید وجود نه عامل فرهنگ سازمانی مجزا و چهار عامل پیشگامی، نوآوری شرکتی، خودنوسازی و اقدامات ریسک‌آمیز در رابطه با کارآفرینی شرکتی می‌باشد. اعتبار مدل‌های مفهومی استخراج‌شده در رابطه با عوامل فرهنگ سازمانی و کارآفرینی شرکتی از طریق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد. در نهایت تأثیرات عوامل فرهنگ سازمانی بر عوامل شکل‌دهنده کارآفرینی شرکتی در قالب مدل ساختار به آزمون گذارده شد. نتایج، حاکی از تأثیر تمامی عوامل فرهنگی جز تمایلات و هدف‌جویی استراتژیک، بر اقدامات نوآورانه سازمان‌های کوچک و متوسط بودند. عامل انسجام و هماهنگی بر نوآوری، تأثیر منفی و عامل ایجاد تغییرات، بیش‌ترین تأثیر را بر پرداختن به نوآوری در بین بنگاه‌های کوچک و متوسط دارد. خودنوسازی سازمانی در بالاترین سطح، تحت تأثیر عامل فرهنگی ایجاد تغییرات می‌باشد. به منظور پیشگامی در بین بنگاه‌های کوچک و متوسط، توسعه فرهنگ تغییرپذیری و بهبود مستمر می‌تواند مؤثرترین راهکار باشد. سرمایه‌گذاری بر اقدامات ریسک‌آمیز جدید به صورت قابل توجهی، متاثر از توسعه فرهنگ توافق در درون سازمان می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Organizational Culture on Corporate Entrepreneurship in Small and Medium Enterprises: A Case Study of Small and Medium Enterprises in Yazd Province
چکیده انگلیسی مقاله This study examines the effects of organizational culture (OC) on corporate entrepreneurship (CE) among small and medium enterprises (SMEs). First, some models were developed to measure organizational culture and corporate entrepreneurial activities. These models measure the key factors of OC that influence personnel to initiate CE and different entrepreneurial activities that SMEs applied for success. For this purpose, the stratified data sampling method was used and samples were selected from middle managers of SMEs in Yazd Province. Based on factors loading scores and components loading distribution, latent factors were extracted and named. The study concluded the existence of twelve different factors for OC and four factors for CE. These results were confirmed by other relevant studies. Validity of conceptual models derived in respect of OC and CE was assessed through path analysis and confirmatory factor analysis. The results indicated the causality between indicators and latent factors. Then, a structural model was developed based on the relationship between latent factors of OC and corporate entrepreneurship. Result confirms the effects of all cultural factors except for strategic motives on SME's innovational actions. coordination factor has negative effect and tendency to change has the most effect on innovation and organizational self renewal. Developing the culture to be open to changes is the best solution in order to succeed in the small and medium enterprises. The climate of harmony has more effect on Risky investments in business.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیب زارع احمدآبادی | zare ahmadabadi
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

فاطمه شاکری |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، جهاد دانشگاهی یزد


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_28782_70c8ca2866ad187ce3500f17208c8891.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210107.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات