این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۸، شماره ۲۱، صفحات ۲۰۱-۲۲۳

عنوان فارسی بررسی اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه با استفاده از مدل پارسونز
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی و تحلیل اثربخشی سازمانی مدارس با تکیه بر رویکرد ترکیبی هدف – منبع سیستم و با استفاده از مدل نظری کارکرد‌های چهارگانه ضروری نظام اجتماعی پارسونز می‌باشد که در آن مؤلفه‌های چهارگانه اثربخشی مدرسه در سطح دبیران شامل نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی وسلامت سازمانی (روحیه) مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی1388-1387 می‌باشد که از میان آنها 127 دبیر مرد و زن به روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدارس دخترانه اثربخش تر از مدارس پسرانه هستند و بین اثربخشی سازمانی مدارس و مؤلفه‌های آن (نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و روحیه دبیران) رابطه معنادار وجود دارد. از میان عوامل جمعیت شناختی تنها جنسیت رابطه معناداری با اثربخشی سازمانی مدارس دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of Organizational Effectiveness of High Schools in District One of Urmia City Using Parsons’ Model
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to investigate and analyze organizational effectiveness of high schools based on the integrative approach of goal attainment–system resources and the theoretical model of Parsons with the four essential functions of the social system. The four Parsons’ indicators of organizational effectiveness of high schools which include innovation, organizational commitment, job satisfaction and organizational health (morale) are closely studied in this research. The study is a descriptive survey. One hundred and twenty seven statistical samples of the study are selected from male and female high school teachers of district one of Urmia city in the academic year 2008-2009 using the stratified random sampling. To analyze the data, statistical methods including descriptive statistics and bivariables analysis such as t-test, Pearson’s correlation coefficient are used. the outcome of this study indicates that female schools are more effective than male schools and there is a significant relationship between organizational effectiveness of schools and its component which are innovation , morale, job satisfaction and organizational commitment. Among the independent variables, only gender has a significant relationship with organizational effectiveness, while other independent variables like age, education degree, service record do not have any significant relationship with school organizational effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسنی |
استاد یاردانشکده ادبیات، گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

مریم سامری |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_24017_9630be2953d095137b816522fec02b59.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210127.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات