این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۵-۵۰

عنوان فارسی رویکردهای توسعه استراتژی در کسب مزیت رقابتی پایدار و مصادیق آن در صنعت خودروی جهانی همراه با تحلیل پیامدهای آن برای صنعت خودروی کشور
چکیده فارسی مقاله سؤالی که اکثر محققان رشته مدیریت، سازمان و استراتژی به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند، این است که «چرا برخی از شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های دیگر عملکرد بهتری دارند؟» در مقاطع مختلف زمانی محققان به عوامل متفاوتی در پاسخ به این سؤال توجه کرده‌اند. برخی در رویکرد ساختار صنعت، نقش عوامل بیرون از سازمان یا عوامل محیطی و نوع صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند را برجسته کرده‌اند و برخی با نقد رویکرد پورتری برای عوامل منحصر به فرد داخل شرکت‌ها و منابع و توانمندی‌های استراتژیک شرکت‌ها (رویکرد منبع‌محور) نقش مهمی قایل شده‌اند. هم‌چنین در تکمیل رویکرد منبع‌محور در یافتن منشأهای مزیت رقابتی برخی از محققان، بررسی‌های خود را از داخل مرزهای سازمان به نحوه ارتباط سازمان با ذی‌نفعان بیرونی و به عبارت دیگر، منشأ مزیت رقابتی را در ارتباط‌های بین سازمانی (رویکرد رابطه‌ای) جستجو کرده‌اند. واحد تجزیه و تحلیل برخی دیگر از پژوهشگران از رابطه دودویی، رویکرد رابطه‌ای به ارتباط‌ها و تعامل‌های سازمان در یک شبکه از اتحادها (رویکرد شبکه اجتماعی) تغییر کرد. در این مقاله رویکردهای فوق‌الذکر مورد بررسی بیش‌تر قرار گرفته و تأکید و تمرکز هر یک از رویکردها برای تبیین مزیت رقابتی پایدار با یکدیگر مقایسه می‌شوند و ...
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Strategy development approaches in gaining sustainable competitive advantage and its examples in international automobile industry (including an analysis of its impacts on Iranian automobile industry)
چکیده انگلیسی مقاله The question that most of management, organization and strategy scholars would like to find some answer for it is: “Why some firms outperform the others?” In various time periods, scholars have considered to different factors for answering that question. Some scholars in industry structure view (Porter, 1985), had highlighted the environmental and out of organization factors and industry type in which the firm is operated; other scholars (Wernerfelt, 1984; Barney, 1991) with criticize of Porterian view, had given an important role for firm’s internal unique factors and strategic resources and capabilities (Resource based view). Also some other scholars (Dyer and Singh, 1998) in following RBV for identifying strategic resources and capabilities, their own studies had shifted from within firm’s boundaries to relationship quality of the firm with external stakeholders such as suppliers, customers, and so on (Relational View). In other words, they had searched the sustainable competitive advantages sources in inter-organizational relationships. The some other scholars’s (Gulati, 2000) unit of analysis, had changed from dyad to firm’s relationship and interaction into a network of alliances (Social network view). In this article after explaining and comparing each view with each other in terms of sources of sustainable competitive ...
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داوود کریمی دستجردی | karimi dastjerdi
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

جواد فیض آبادی |
دکترای تخصصی مدیریت تولید و عملیات دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سمیه علی بخش مطلق | ali bakhsh motlagh
کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jomc.ut.ac.ir/article_22769_d7481636186fb4b3126f8600b6aa9b1e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-210143.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات