این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت فناوری اطلاعات
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۶
عنوان فارسی
بررسی همراستایی قابلیت ها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزایای هوش تجاری (مطالعۀ موردی: شرکت های کوچک و متوسط شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان همراستایی قابلیتها و اجزای هوش تجاری در راستای ایجاد مزیتهای هوش تجاری براساس مدل بلوغ گارتنر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی بهشمار میرود و از نظر چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را 149 شرکت کوچک و متوسط شکل داده است که براساس جدول مورگان با روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای با حجم 108 شرکت انتخاب شد و درنهایت با جمعآوری 100 پرسشنامه از این شرکتها، مدلسازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش بهکار برده شد. نتایج نشان میدهد میان قابلیتهای هوش تجاری و اجزای آن رابطۀ معنادار وجود دارد و متغیر تعدیلکنندۀ سطوح بلوغ هوش تجاری، در این زمینه تأثیری ندارد. همچنین تنها میان قابلیتهای هوش تجاری و مزیتهای آن رابطۀ مستقیم وجود دارد و متغیر میانجی اجزای هوش تجاری، نمیتواند رابطۀ غیرمستقیمی میان قابلیتهای هوش تجاری و مزیتهای هوش تجاری برقرار کند، از این رو هیچ رابطۀ معناداری میان اجزای هوش تجاری و مزیتهای آن مشاهده نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Investigation of Alignment of Business Intelligence capabilities and components in Conjunction with Creating Business Intelligence Benefits (case: SMEs of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to evaluate the alignment of business intelligence capabilities and components in order to create Business Intelligences benefits based on Gartner Maturity Model. Method of purpose and the method of data collection is descriptive and correlational.Study population contains 149 small and medium businesses that according to Morgan table with a cluster sampling method, a sample of 108 companies were selected and finally with collected 100 questionnaires from these companies, structural equation modeling is used to assess relationships between variables. Results indicate a significant relationship between the capabilities of business intelligence and its components and moderate variable of maturity levels of business intelligence played no role in this relationship.In addition,the only meaningful direct relattionship is between business intelligence capabilities and its benefits and mediator variable cant play the indirect role between business intelligence capabilities and its benefits because there is no significant relationship between the components of business intelligence and benefits.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه بخشنده |
کارشناسارشد مدیریت دولتی ـ سیستم های اطلاعاتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد حسین رحمتی | mohammad hossein
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jitm.ut.ac.ir/article_56469_35e5a8c00d9fd40b80174927cb3f97a8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210207.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات