این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۷۱۵-۷۴۰

عنوان فارسی شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی برخط به‎کمک روش الکترۀ فازی
چکیده فارسی مقاله اعتماد یکی از عوامل اصلی ایجاد رضایت و تکرار استفادۀ کاربران از خدمات برخط است. به همین دلیل هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل اثرگذار بر اعتماد‌ کاربران در شبکه‌های اجتماعی الکترونیکی است. بنابراین در این پژوهش، ضمن معرفی مدلی برای عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران شبکه‌های اجتماعی برخط، به‎کمک روش الکترۀ فازی به رتبه‌بندی آنها پرداخته شده است. مسئلۀ شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد از نوع مسائل تصمیم‌گیری چندمعیاره است؛ ضمن اینکه بیشتر عوامل مؤثر بر آن با ابهام همراه‎بوده و قطعی نیستند. به همین دلیل برای دسته‌بندی آنها از روش الکترۀ فازی بهره برده شده است. با اجرای این روش روی‌ داده‌های جمع‌آوری‎شده از پرسشنامه، مشخص شد با توجه به انواع شبکه‌های اجتماعی، ویژگی‌های «کاربردپذیری»، «پشتیبانی از فناوری‌ به‌روز»، «یکپارچگی» و «میزان برخورداری از اخلاق» در صدر عوامل اثرگذار بر اعتماد‌ کاربران قرار دارند و به‎طورکلی «ویژگی‌های وبگاه» و «ویژگی‌های فناورانه» در مقایسه با «ویژگی‌های امنیتی»، «ویژگی‌های فردی ـ ‌اجتماعی» و «ویژگی‌های فرهنگی‌کاربر» از اهمیت بیشتری برخوردارند. نتایج به‎دست‎آمده از تحلیل حساسیت در تغییر وزن معیارها نیز نشان می‎دهد ابهام و عدم قطعیت در ورودی‌های مسئله تأثیری بر خروجی روش الکترۀ فازی نمی‎گذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying the Effective Factors in Making Trust in Online Social Networks on the perspective of Iranian experts Using Fuzzy ELECTRE
چکیده انگلیسی مقاله this paper attempts to rank the effective factors in making trust in social networks to provide the possibility of attracting and increasing users' trust on these social networks for providers and designers of online social networks. Identifying the effective factors in making trust in social networks is a multi-criteria decision making problem and most of effective factors are ambiguous and uncertain, thereby this article uses Fuzzy ELECTRE to rank them. By implementing Fuzzy ELECTRE on gathered data, respectively «usability factor», «supporting up to date technology factor», «integrity» and «the rate of ethics factor» are on the top of effective factors in making trust in users. In general, «web features» and «technology features» have a higher degree of importance than «security features», «individual-social features» and «cultural features». Ranking of Fuzzy ELECTRE comparison ranking of Fuzzy TOPSIS and Fuzzy ELECTRE method becomes validate because Spearman correlation coefficients is 0/867. Result of sensitivity analysis on changing weight of criteria shows that Fuzzy ELECTRE isn't affected by ambiguity and uncertainty in inputs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fuzzy ELECTRE, Fuzzy theory, online social networks, trust

نویسندگان مقاله الهام حقیقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

غلامعلی منتظر |
دانشیار گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_54750_88e65733cc95d16d926df4e84ba4b036.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات