این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۹۰۹-۹۳۰

عنوان فارسی تحلیل شبکۀ اجتماعی هم تألیفی مقالات علمی سیستم های اطلاعاتی
چکیده فارسی مقاله  این پژوهش با به‌کارگیری شاخص‌های علم­سنجی و تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی به بررسی عملکرد کشورهای جهان در حوزۀ سیستم‌های ­اطلاعاتی طی سال‎های 2004 تا 2013 در پایگاه وب علوم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد شبکۀ هم‌تألیفی کشورهای جهان در این حوزه 166 گره و 21518 پیوند دارند. به‌طور کلی میانگین چگالی شبکۀ هم­تألیفی نسبت به برخی حوزه‎ها بیشتر است و ساختار به‎نسبت پایدار و منسجمی دارد. هیچ مؤلفۀ منزوی در شبکۀ هم‌تألیفی وجود ندارد و بخش عمده­ای از پیوند­های ممکن در این شبکه به نمایش درآمده‌اند. با توجه به شاخص­های مرکزیت بررسی­شده، کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان اثرگذارترین کشورها در شبکۀ هم‎تألیفی سیستم‌های اطلاعاتی شناخته می­شوند و می‌توانند گردش اطلاعات بین شبکه را کنترل کنند. با بهره­گیری از یافته­های این پژوهش، سیاستگذاران پژوهشی و برنامه‎ریزان دانشگاه‎های کشور می‎توانند تمهیدهایی را برای شکل‎گیری و تقویت پیوندهای مشارکتی با پژوهشگران کشورهای مهم و تأثیرگذار دنیا فراهم کنند و جایگاه مرکزیت کشور را افزایش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Social Network Analysis of the Co-authorship Network in the Scientific Articles of Information Systems
چکیده انگلیسی مقاله This research uses of Scientometric indicators and social network analysis to evaluate the performance of countries in the field of information systems in Web of Science during 2004 to 2013. The results show that co-authorship network has 166 vertices (countries) and 21518 links (co-authorships). In general, co-authorship network of information systems had a high density than some fields and Solidarity of the network is partially good. There are no isolated component in the network and more possible links in this network have emerged. According to micro-level metrics, countries like America and Britain are recognized as the most influential countries in co-authorship network and can control the flow of information between network. Using the findings, policy-makers and planners of university in Iran can provide facilities for the formation and strengthening of collaborative connections with the important and influential countries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرحسین مردانی |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدۀ علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

الهام مردانی |
کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سلمان فارسی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_55714_3effb2f832b09fbd2683786f27bea7b8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات