این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۶۷-۸۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر خصوصیات مشتریان بر تمایل آنها به پذیرش خرید اینترنتی (پیمایشی پیرامون دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله مطالعات پیشین در زمینۀ تجارت الکترونیک نشان داده­اند که خصوصیات مصرف‎کنندگان، از مهم­ترین عوامل در پذیرش خرید اینترنتی از سوی آنان است. البته اکثر مطالعات در این حوزه، بر یک محصول یا محصولات مشابه تمرکز داشته­اند و تأثیر تنوع محصولات در پذیرش خرید اینترنتی نادیده گرفته شده است. برای مقابله با چنین محدودیتی، پژوهش پیش رو در نظر دارد به بررسی تأثیر انواع مختلفی از محصولات بپردازد. برای این امر از طبقه‎بندی «پترسون» استفاده شده که برای طبقه‎بندی کالاها و خدمات ارائه‎شده در فضای وب طراحی شده است. این پژوهش با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفته است. داده­های آن با استفاده از ابزار پرسش‎نامه، در نمونه­ای به تعداد 231 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران گردآوری شده است. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می­دهد که خصوصیات مصرف‎کنندگان بر اساس کالاها و خدمات گوناگون، تأثیر متفاوتی دارد. پذیرش نوآوری در حوزۀ فناوری اطلاعات، خودکفایتی اینترنتی، ادراکات از امنیت وب، نگرانی­های حریم خصوصی و درخور بودن محصول، ویژگی­هایی هستند که بر اساس نوع کالا یا خدمات، بر نگرش افراد به پذیرش خرید اینترنتی آنان تأثیرگذارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انواع محصولات و خدمات، خرید اینترنتی، خصوصیات مشتریان،

عنوان انگلیسی Effects of Consumer Characteristics on their Acceptance of Online Shopping: A Survey in Faculty of Management, University of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Previous electronic commerce (EC) studies have found thatconsumer characteristics are important when considering issues related tothe acceptance of online shopping. However, most studies have focusedon a single product or similar products. The effects of different producttypes have been relatively neglected. To overcome this limitation, thepurpose of this study was to explore the effects of different product types.The Internet product and service classification grid proposed by Peterson,was employed to examine the effects of consumer characteristicdifferences on online shopping acceptance in the context of differentproducts and services. A survey-based approach was employed toinvestigate the research questions. Regression analysis demonstrated thatthe determinants of online shopping acceptance differ among product orservice types. Additionally, personal innovativeness of informationtechnology (PIIT), perceived Web security, personal privacy concerns,and product involvement can influence consumer acceptance of onlineshopping, but their influence varies according to product types.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Consumer Characteristics, Online shopping, Product Type

نویسندگان مقاله طهمورث حسنقلی پور |
دانشیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مجتبی امیری |
استادیار گروه مدیریت شهری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فرناز السادات فهیم | farnaz alsadat
کارشناسی ارشدmba ، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

امیرحسین قادری عابد |
دانشجوی کارشناسی ارشدmba ، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_36054_c22d59d4131989602a31de90685f1eca.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210303.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات