این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۱۸

عنوان فارسی مدل انتخاب نرم‌افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مبتنی بر رویکرد تاپسیس فازی
چکیده فارسی مقاله تعداد فزاینده‌ای از سازمان‌ها در حال اجرای چارچوب‌های مختلف مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM)، به‌منظور بهبود خدمات و فرایندهای فناوری اطلاعات خود هستند. برای پیاده‌سازی موفق پروژه‌های ITSM در یک سازمان، انتخاب سیستم مناسب ITSM ضروری است. ارزیابی و انتخاب بسته‌های نرم‌افزاری ITSM، فرایندی پیچیده و وقت‌گیر است. انتخاب سیستم نامناسب ممکن است پُرهزینه باشد و تأثیرات بسیار بدی بر فرایندها و خدمات فناوری اطلاعات سازمان بگذارد. این نوشتار بر اساس روش تاپسیس فازی، مدلی برای حل چنین مسئله‌ای ارائه می‌کند. این مدل مبتنی بر چارچوب ITIL است که معیارهای انتخاب سیستم ITSM را به دو دستۀ عمدۀ کارکردی (استراتژی خدمت، طراحی خدمت، انتقال خدمت، عملیات خدمت، بهبود مستمر خدمات) و غیرکارکردی (کیفیت، فنی، فروشنده و پیاده‌سازی) تقسیم می‌کند که به‎طور کلی شامل چهل‎وشش معیار انتخاب است. درنهایت، یک مثال عددی در یک شرکت ارائه‎دهندۀ خدمات فناوری اطلاعات در ایران آورده شده است تا استفاده از مدل معرفی شده را نشان دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Model for ITSM Software Selection using Fuzzy TOPSIS Approach
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays a growing number of implementing informationtechnology service management (ITSM) frameworks proves the trends toimprove the IT services and processes in organizations. In order toimplement an ITSM projects successfully in an organization, it isessential to select a suitable ITSM solution. Evaluation and selection ofthe ITSM software packages is complicated and time consuming decisionmaking process. Selection of inappropriate ITSM solution can turn out tobe costly and adversely affects IT processes and services of theorganization. This paper presents a model for dealing with such aproblem, which is based on fuzzy TOPSIS approach. The presented ITILbased model breaks down ITSM solutions selection criteria into twobroad categories namely functional (service strategy, service design,service transition, service operation, continual service improvement) andnon-functional requirements (quality, technical, vendor, implementation)including totally 46 selection criteria. Finally, a numerical example isgiven in an IT service provider company to demonstrate the application ofthe proposed model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید روحانی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه (Islamic azad university of firouzkooh)

محمد علی شاه حسینی | mohammad ali
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

احد زارع رواسان | zare ravasan
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامۀ طباطبایی، تهران، ایران

الهام رحمانیان فر | rahmanian فر
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرز، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_36056_771f9eac16277f4701d146b261f4e104.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210305.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات