این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی بررسی همزمان تأثیر ابعاد چندگانه‎ی تدارکات الکترونیکی بر عملکرد سازمانی در مطالعه‎ی سیصد شرکت برتر ایرانی
چکیده فارسی مقاله سازمان‎ها با این سؤال اساسی روبه‎رو هستند که چه رابطه‌ای بین سطح استفاده از هر بُعد تدارکات الکترونیکی و نتایج عملکرد سازمان وجود دارد و چگونه می‌توان به سطوح بهینه در به‎کارگیری ابعاد دست یافت؟ در این پژوهش ابعاد تأثیر‌گذار تدارکات الکترونیکی، از ادبیات پیشین که تاکنون تمایل به‎مفهوم استفاده‎ی تک‎بُعدی داشته‌اند، استخراج و تأثیر همزمان آنها بر عملکرد سازمان بررسی شد. پژوهش پیش‎رو از نوع پ?ما?ش? و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‎نامه است که پایایی آن از روش آلفای کرونباخ و روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی اندازه‌گیری شده و روایی محتوا، اعتبار صوری دارد. از بین سیصد شرکت برتر ایرانی به‎عنوان جامعه‎ی آماری، 177 شرکت پاسخ‎گو، به‎عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌اند و برای سنجش روابط علّی ـ همبستگی از انواع آزمون‌های پارامتریک، شامل دستگاه رگرسیون چندمتغیّره، تحلیل مسیر و تحلیل عاملی و آزمون تی ـ تک‎نمونه‌ای استفاده شده است. نتایج پژوهش به‎خوبی تأثیر ابعاد حجم، تنوع، وسعت و عمق تدارکات الکترونیکی بر عملکرد سازمانی را از طریق تأثیر بر کاهش هزینه، کارایی داخلی، کارایی مدیریتی و بهبود هماهنگی بیان‎کرده و خلأ موجود در این زمینه را از بین می‌برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارت الکترونیکی.، تنوع، حجم، عمق تدارکات الکترونیکی، وسعت،

عنوان انگلیسی Simultaneous Survey of the Impact of Multiple Aspects of Electronic Procurement on Organizational Performance of the Top 300 Companies in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Organizations are faced with these fundamental questions: what relation is there between each E-Procurement’s dimensions and organizational performance? And how organizations can set the optimal level of multiple dimensions of e-procurement? In this study, initially, the affecting dimensions of electronic procurement have been extracted from the previous literatures which have tended to use one-dimensional concept of procurement, then their simultaneous impact on organizational performance were assessed. This study is a survey. Information is collected by a questionnaire. The questionnaire reliability is measured through Cronbach's alpha, its construct validity measured by the confirmatory factor analysis and its content has the validity. Iran's top 300 companies were selected as the statistical population and 177 companies out of those completed and returned the questionnaires. In order to assess the causal correlation relationship between dependent and independent variables of twenty hypothesizes, types of parametric tests including multiple regression, path analysis, factor analysis and one-sample T-test were used. Results explain the impact of Volume, Diversity, Breadth and Depth as dimensions of e-procurement on cost reduction, internal efficiency, administrative efficiency and improve coordination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسترن حاجی حیدری |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فرهاد اسحاقی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_30048_888d8034d18ab3f5cd76683fd8803d5c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210336.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات