این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۷۱-۱۸۶

عنوان فارسی انتخاب مدل کسب‌و‌کار مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه‌ی اینترنت همراه در ایران با استفاده از رویکرد تجزیه‌وتحلیل سلسله‌مراتبی
چکیده فارسی مقاله مدل کسب‌وکار از دسته مفاهیمی محسوب می‌شود که در طی سالیان اخیر توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. با توجه به گرایش روز‌افزون کاربران تلفن همراه در ایران به اینترنت همراه، خدمات مبتنی‌بر اینترنت همراه مورد استقبال کسب‌وکارها و بنگاه‌های خدماتی و مشتریان آنها قرار گرفته است. یکی از چالش‌های این بنگاه‌ها انتخاب مدل کسب‌وکار مناسب است. با توجه به اهمیت انتخاب مدل کسب‌و‌کار مناسب در موفقیت یک بنگاه اقتصادی، لازم است، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت همراه در ایران نیز توجه ویژه‌ای به ارائه‌ی اینترنت همراه و گسترش آن داشته باشند. این موضوع زمینه‌ای شد تا مدل کسب‌وکار مناسب برای بنگاه‌های ارائه‌دهنده‌ اینترنت همراه در ایران در این پژوهش بررسی شود؛ از این‌رو، سؤال اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه مدل کسب‌وکار مناسب برای بنگاه‌های ارائه‌دهنده اینترنت همراه در ایران چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهش حاضر شکل گرفت. در این پژوهش که از نظر استراتژی پژوهش، کیفی و از نظر هدف، ‌کاربردی توسعه‌ای است پس از مرور ادبیات، مدل‌های کسب‌وکار موجود برای بنگاه‌های ارائه‌دهنده اینترنت همراه و معیارهای انتخاب مدل کسب‌وکار مناسب شناسایی شدند. آنگاه با توجه به عوامل فردی، اجتماعی، فنی، اقتصادی و سازمان، به‌عنوان عوامل مؤثر بر انتخاب مدل کسب‌وکار اینترنت همراه و تکنیک AHP، مدل کسب‌وکار پرداخت برای ارائه‌ی خدمت از میان مدل‌های موجود به‌عنوان مناسب‌ترین مدل برای این حوزه در ایران شناسایی شد..
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینترنت همراه، مدل کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار همراه،

عنوان انگلیسی Business Models Selection for Active Enterprises in Mobile Internet Sector in Iran Using AHP
چکیده انگلیسی مقاله The concept of business model has attracted increasing attention in recent years. Specifically, growing number of internet providers on mobile phones are challenged by the selection of appropriate business model. Considering the importance of a good business model in the firm’s success, this research investigates the business models selection process of internet providers on mobile phones in Iran. To answer the question of what is the most appropriate business model for these firms in Iran, first a comprehensive literature review was conducted. Existing business models for the mobile internet providers were identified and business model selection criteria were highlighted. These criteria for selection of business model included individual, social, technical, economic and organizational factors. After conducting qualitative interviews and employing AHP techniques, “payment for services by customers” was identified as the most suitable model for internet providers on mobile phones in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Business model, Mobile Business Model, Mobile Internet

نویسندگان مقاله پوراندخت نیرومند |
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات و دانشجوی مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرکل امور مهارت های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رضا زعفریان |
دکترای صنایع و استادیار دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فریدون قاسم زاده |
دکترای صنایع و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)

ابوالقاسم دلخوش کسمایی | delkhosh kasmaei
دکترای مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_29074_acacb7fd9e721f3e30d375e5884f9695.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210352.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات