این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت فناوری اطلاعات
، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۱۵۵-۱۷۴
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر پذیرش ابزارهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان (پیمایشی دربارهی بانک سامان)
چکیده فارسی مقاله
از آنجا که پیدایش بانکداری الکترونیک در ایران امری تقریباً جدید است، مقابله با مقاومت مشتریان نسبت به پذیرش این فناوری اهمیت بالایی دارد. بانک سامان بهعنوان اولین بانک ارائهدهنده خدمات الکترونیک برای حفظ پیشرو بودن در این عرصه باید تلاش کند تا در پذیرش ابزارهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان مقدم باشد؛ بنابراین باید زودتر از سایرین عوامل مؤثر را با تمرکز بر مشتریانش شناسایی و موانع پذیرش را برطرف سازد. هدف این مقاله، شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش ابزارهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان بانک سامان است. بدین منظور با استفاده از مدلهای موجود در ادبیات، متغیرها و عوامل بالقوه تأثیرگذار در پذیرش بررسی شده، پرسشنامهای طراحی شده است. تجزیهوتحلیل دادهها براساس آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج نشان میدهد، عوامل مفید بودن، سازگاری، سهولت استفاده و شرایط تسهیلکننده تأثیر معناداری بر پذیرش هر چهار ابزار بانکداری الکترونیک یعنی کارتبانک، تلفنبانک، اینترنتبانک و موبایلبانک دارند. همچنین عامل ریسکپذیری نیز در پذیرش موبایلبانک تأثیر معنادار دارد و در پذیرش کارتبانکی نسبت به اینترنتبانک و تلفنبانک تأثیر ناچیزی دارد که این امر تفاوت بین ابازر کارت و بانکی و ابزارهای جدید بانکداری الکترونیک یعنی تلفنبانک، موبایلبانک و اینترنتبانک را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effective Factors in Adoption of Electronic Banking by Customers (Saman Bank)
چکیده انگلیسی مقاله
Electronic banking has many benefits for government, banks’ stakeholders and customers. Many banks in many countries such as Iran increasingly develop their infrastructures to provide e-banking services. Also, there are many researches that have been conducted to explain how we can encourage people to use e-banking services. In this paper, we explore the effects of various factors on both customers’ adoption and satisfaction. For this purpose, we studied customers of Saman Bank (SB) in Tehran. We investigated various models of adoption including technology acceptance model, theory of planned behavior, unified technology acceptance, usage theory and many other generic and specific models in e-banking adoption literature and developed a comprehensive model in the form of e-business customer behavior model. We used a questionnaire including 199 questions that covered various e-banking tools for gathering data of customers. Descriptive statistics, one-sample mean test, confirmatory factor analysis and spearman correlation test have been used to analyze the impact of factors on customers’ adoption, satisfaction and loyalty, by using two statistical package (SPSS and LISREL) applications. Results indicate that performance expectancy, task-technology fit, effort expectancy and facilitating conditions have statistical significant effects on both adoption and satisfaction. Also self-efficacy, personal innovativeness and awareness have statistical significant effects on both adoption and satisfaction. Based on statistical results, perceived risk has less impact on adoption in comparison with self-efficacy and personal innovativeness and has not statistical significant effect on satisfaction. Finally we proposed some academic and managerial implication as well as future research recommendation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژده هاشمیان |
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، بانک سامان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: بانک سامان
محمدتقی عیسایی | mohammad taghi
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
فتاح میکاییلی |
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محسن طباطبایی |
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jitm.ut.ac.ir/article_25005_4622f4b8b7d1d249cb828587dc1e91c3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210368.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات