این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۲۵-۴۰

عنوان فارسی عوامل تأثیرگذار بر اشاعه کسب وکارالکترونیک در سازمان‌های ایرانی
چکیده فارسی مقاله با توجه به‌سرعت تغییرات در عصر اطلاعات سازمان‌های ایرانی بایستی هر چه سریع‌تر در مسیر بهینه‌سازی کسب‌وکار الکترونیکی گام بردارند. در راستای دستیابی به این هدف استراتژیک، پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر اشاعه کسب‌و‌کار الکترونیکی در دو بعد یکپارچه‌سازی درونی و اشاعه بیرونی را در قالب یک مدل مفهومی براساس چارچوب «تکنولوژی- سازمان – محیط» بررسی می‌کند. هدف این مدل بررسی تأثیر عوامل تکنولوژیکی(زیرساخت و تخصص سیستم اطلاعاتی)، عوامل سازمانی(سازگاری سازمانی، مزایای مورد انتظار کسب‌وکار الکترونیکی، پشتیبانی مدیریت ارشد و قابلیت یادگیری سازمانی) و عوامل محیطی(فشار رقابتی، آمادگی شرکای تجاری و محیط قانونی) بر اشاعه کسب‌وکار الکترونیکی است. این مدل توسط نود مدیر آشنا و درگیر در پروژه‌های سیستم اطلاعاتی، سازمان‌هایی که در راستای کسب‌وکار الکترونیکی اقدام کرده‌اند، از طریق پرسشنامه سنجش و آزمون شد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی- مدل معادلات ساختاری محسوب می‌شود. نتایج پژوهش نشان داد، عوامل سازمانی بر یکپارچه‌سازی درونی و عوامل محیطی و یکپارچه‌سازی درونی بر اشاعه بیرونی اثر مثیت و معناداری دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، عوامل تکنولوژیکی بر اشاعه کسب‌وکار الکترونیکی تأأثیری ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Factors Affecting E-business Diffusion in Iranian Organizations
چکیده انگلیسی مقاله According to rapid changes in information age, Iranian organizations should move faster toward optimization of e-business. In order to achieve this strategic goal, recent study develops a conceptual model for presenting the factors affecting e-business diffusion (internal integration and external diffusion) based on TOE framework. The purpose of this model is examining the influence of technological factors (IS infrastructure and IS expertise), organizational factors (organizational compatibility, expected benefits of e-business, top management support and organizational learning ability) and environmental factors (competitive pressure and trading partner readiness and regulatory environment) on e-business diffusion. This model was tested by 90 managers who are familiar or involved in information system projects in different Iranian organizations with a questionnaire. The research method applied in this study is descriptive by using structural equation modeling. The findings show that organizational factors on internal integration and environmental factors and internal integration have positive meaningful effects on external diffusion. The findings also show that technological factors have no positive meaningful effect on e-business diffusion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیژه حقیقی نسب |
استادیار، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا س ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سیده صفیه تقوی | seyede safeye
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا س ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_24889_6d1ecc4dfc0fb5814a79173529b53794.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210371.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات