این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت فناوری اطلاعات
، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۱۶۰-۱۸۱
عنوان فارسی
ارایه مدلی از زیرساخت انسانی- اجتماعی توانمندساز اقدامات مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله
در عصر داناییمحوری، مدیریت دانش به مهمترین وظیفه سازمانهایی تبدیل شده که بهدنبال استفاده بهینه از این سرمایه ارزشمند و ناملموساند. اجرای موفقیتآمیز پروژههای مدیریت دانش در سازمان به ایجاد زمینهها و شرایط مناسب و تقویتکنندهای نیاز دارد. یکی از عواملی که میتواند نقش بسیار موثری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش داشته باشد، زیرساخت انسانی-اجتماعی است که نقش و تاثیر آن در موفقیت مدیریت دانش در سازمان به اندازه زیرساختهایی مانند وجود ساختار و فناوری مناسب اهمیت دارد. از این رو در این مقاله نقش و تاثیر سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی در ارتقای اثربخشی اقدات مدیریت دانش در سازمان تشریح و بررسی میشود که این سرمایههای سازمانی چگونه می-توانند نگرشها و رفتارهایی در افراد ایجاد کنند که انجام اقدامات مدیریت دانش را در سازمان تسهیل کنند. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن نیز شامل950 نفر مدیران و کارشناسان شرکت پخش فراوردههای نفتی ایران است که با نمونهگیری تصادفی انجام شده، 274 نفر آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدل ارائه شده از زیرساخت انسانی- اجتماعی مدیریت دانش تاثیر قابل توجهی بر ارتقای اثربخشی اقدامات مدیریت دانش در سازمان دارد. بر این مبنا پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه فرهنگی، مدیریت دانش،
عنوان انگلیسی
Introducing a Model of Human-Social Infrastructure Enabling Knowledge Management Practices
چکیده انگلیسی مقاله
In the knowledge-based era knowledge management (KM) is considered as the primary task of organizations that strive to utilize of their intellectual capitals effectively. Hence it is vital to understand carefully the appropriate contexts and enablers of knowledge management practices. Human- social factors are among most influential factors that their effects are as important as structural and technological enablers. In spite of these vital effects, their role has not been studied sufficiently. This article tries to explore the simultaneous effects of the human capital, social capital and cultural capital on the effectiveness of knowledge management practices. It will investigate the way in which these intellectual capitals can enforce attitudes and behaviors required for implementing KM effectively. The population of the research consists of 950 person of managers and senior experts of the NIOPDC. A sample of 270 subjects was selected as statistical sampling. According to the research findings, these human-social factors have a considerable effect on the effectiveness of KM. These findings support the necessity of adopting a more humanistic approach for implementing knowledge management more effectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس منوریان |
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد موسی خانی |
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
پیمان اخوان |
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
ناصر عسگری |
دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هوایی شهید ستاری (Shahid sattari university of aeronautical engineering)
نشانی اینترنتی
http://jitm.ut.ac.ir/article_24895_e30a5d1becfa4af61c7cacabac809982.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210377.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات