این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۴، شماره ۱۰، صفحات ۱۸۱-۲۰۳

عنوان فارسی شناسایی و طبقه بندی مدل های کسب و کار موبایل مبتنی بررویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله ظهور موبایل به دلیل ویژگی‌های خاص، فرصت‌های شغلی فناورانه‌ای را برای فعالان صنایع فناوری محور فرهم نموده است. جستجوی انجام شده در پایگاه داده مقالات داخلی و خارجی، نشان داد تاکنون تحقیقی جهت شناسایی، طبقه بندی و تحلیل مدل‌های کسب‌و‌کار موبایل انجام نشده و از این نظر این مقاله به نوبه‌ی خود دارای نوآوری است. در این پژوهش مفاهیم تجارت همراه و مدل کسب‌و‌کار بررسی گردید. پس از مطالعه مدل‌های کسب‌و‌کار حوزه‌ی موبایل در 28 عنوان مقاله و کتاب ، 92 مدل مختلف با استفاده از روش فرا ترکیب مورد مقایسه، تفسیر، ترجمه و ترکیب قرار گرفته‌اند. معیارهای طبقه‌بندی مدل‌ها نظر صاحب نظران ارائه دهنده نقش، حوزه‌ی کسب‌و‌کار، شرکای کسب‌و‌کار، میزان پویایی، نوع فعالیت، حوزه تمرکز، نسل‌های موبایل، شفافیت، نوع شبکه، نوع فعالیت اپراتور، بازاریابی و تبلیغات و سطح لایه است. در نهایت مدل‌ها بر اساس نوع محصول، این مدل‌ها در چهار حوزه‌ی مختلف کسب‌و‌کار موبایل شامل تولید محتوا، فناوری (سخت افزار،نرم افزار)، شبکه و ترکیبی تحلیل و طبقه بندی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارت همراه، روش فراترکیب، مدل کسب‌وکار،

عنوان انگلیسی Identifying and Classifying Mobile Business Models Based on Meta-Synthesis Approach
چکیده انگلیسی مقاله The appearance of mobile has provided unique opportunities and fields through the development and creation of businesses and has been able to create the new job opportunities. The current research tries to familiarize entrepreneures who are running the businesses especially in the area of mobile services with business models. These business models can familiarize them for implementing the new ideas and designs since they can enter to business market. Searching in many papers shows that there are no propitiated papers and researches that can identify, categorize and analyze the mobile business models. Consequently, this paper involves innovation. The first part of this paper presents the review about the concepts and theories about the different mobile generations, the mobile commerce and business models. Afterwards, 92 models are compared, interpreted, translated and combined using 33 papers, books based on two different criteria that are expert criterion and kind of product criterion. In the classification of models according to models that are presented by experts, the models are classified based on criteria such as business fields, business partners, the rate of dynamism, the kind of activity, the focus areas, the mobile generations, transparency, the type of operator activities, marketing and advertisements. The models that are classified based on the kind of product have been analyzed and classified at four different areas of mobile commerce including the content production, technology (software and hardware), network and synthetic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Business model, Methasynthesis Method, Mobile Commerce

نویسندگان مقاله پوراندخت نیرومند |
دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیر کل امور مهارتهای پیشرفته، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محبوبه رنجبر |
کارشناس ارشد ارتباطات، مشاور رییس و معاون دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ایران

محمدرضا سعدی | mohammad reza
دکترای مدیریت دولتی، ایران

میراحمد امیرشاهی |
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_24896_2bdfe15651b29149210526ccd64dff46.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210378.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات