این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۳، شماره ۸، صفحات ۱۷۱-۱۸۸

عنوان فارسی سنجش شاخص‌های حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن
چکیده فارسی مقاله حکمرانی خوب، واژه‌ای است که بیانگر تغییر پارادایم نقش دولت و حکومت‌ها است که زمینه را برای مشارکت یکسان و برابر تمام شهروندان در فرآیند تصمیم‌گیری فراهم نموده و بیانگر این واقعیت است که حکمرانی متعلق به مردم است و توسط مردم شکل می‌گیرد. از سویی دیگر، دولت الکترونیک ابزار قدرتمندی است که باعث ارایه بهتر خدمات عمومی، کاهش زمان انتظار و بهبود اثربخشی - هزینه، افزایش بهره‌وری و بهبود شفافیت و پاسخ‌گویی شده و ارتقاء توانایی دولت در انجام فعالیت‌های کلیدی را موجب می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی شاخص‌های حکمرانی خوب و تأثیر استقرار دولت الکترونیک بر شاخص‌های حکمرانی در سازمان‌های دولتی است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش، 200 پرسشنامه به‌طور تصادفی بین مدیران و کارشناسان هفت سازمان دولتی استان یزد توزیع شد. جهت بررسی میزان و نوع ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجه اهمیت شاخص‌های حکمرانی خوب از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. بر پایه این تحلیل‌ها، تمام فرضیه‌های اصلی و فرعی مورد قبول واقع شده‌اند. به‌گونه‌ای که نتایج پژوهش نشان می-دهد، استقرار دولت الکترونیک به ارتقای پاسخ‌گویی، اثربخشی نقش‌ها و وظایف، ظرفیت‌سازی، شفاف‌سازی، نتیجه‌گرایی و ارتقای ارزش‌ها به‌عنوان شاخص‌های حکمرانی خوب منجر می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Indicators to mea sare good gorernance and its role promoting e-government
چکیده انگلیسی مقاله Good governance is a term indicating the change of paradigm of state and government roles which prepares the way for equal participation for all citizens in decision making process, revealing this reality that governance belongs to public and is organized by them. On the other hand, e-government is a powerful instrument which causes the better public service, decrease of waste time, improvement of effectiveness-cost, transparency, accountability and productivity that brings about the promotion of government ability in key activities. This research aims at investigating the factors of good governance and establishing e-government affects on good governance. Research method used in article is survey. 200 questionnaires distributed between managers and experts in Yazd public organizations. To analyze data we use Spearman correlation and to prioritize the factors we use Friedman test. The results indicate that trust, establishing e-government lead to promotion of result orientation, effectiveness of roles, enhancing values, transparency, capacity and accountability as factors of good governance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-Governance, E-Government, e-service, Governance

نویسندگان مقاله سیدمحمد مقیمی | seyed mohammad
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مصطفی اعلایی |
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی- دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_24008_dee6a54ba27b6b9126072dbe3ae0ec4b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات