این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی رتبه‎بندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی (AHP)
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، متخصصان فناوری اطلاعات و مدیران بازاریابی الکترونیکی در کشور ایران به‎منظور بررسی دیدگاه‎های آن‎ها در خصوص اهمیت عوامل تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در مصرف‎کنندگان اینترنتی مورد نظرسنجی قرار گرفته‎اند. اولویت‎بندی فاکتورها توسط متخصصان فناوری اطلاعات انجام شده که حداقل دارای یک مقاله علمی پژوهشی یا یک طرح پژوهشی (حداقل همکار اصلی) یا یک کتاب هستند. در این راستا، مدلی برای نشان دادن عوامل و متغیرهای مهم تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در اینترنت، ارایه شده است و با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی (AHP) این عوامل و شاخص‎های تشکیل دهنده‎ی هر یک از آن‎ها رتبه‎بندی شده‎اند. بر اساس نتایج انجام تجزیه و تحلیل داده‎های پرسشنامه عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در محیط اینترنت بر اساس میزان اهمیت به‎ترتیب عبارتند از: عوامل مربوط به تکنولوژی، وجود شرایط شکل‎گیری اعتماد نهادی، کیفیت بالای اطلاعات، کیفیت بالای انجام مبادله‎ی الکترونیکی، ویژگی‎های رفتاری خریداران اینترنتی و در نهایت، قابلیت‎های شرکت عرضه کننده‎ی محصولات یا خدمات از طریق اینترنت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A AHP Methodology for Ranking the Factors Influencing Trust in the Internet
چکیده انگلیسی مقاله In the present study, a number of Iranian IT professionals and electronic commerce managers are surveyed in order to investigate their viewpoints about the level of importance for determinant factors affecting the generation of trust among the Internet consumers. To accomplish this, a model, which is adopted from the existing models in the e-trust literature, is offered to represent the crucial factors and variables that influence the creation of trust in an e-commerce setting; then these factors and their components are weighted and rated by using Analytical Hierarchical Process (AHP) technique. At the end, based on the results of the analysis of data gathered by interviewing with IT and e-commerce experts and managers, the ranking of influential factors on building e-trust in terms of their level of importance includes: technological factors; institutional trust factors; information quality; transaction quality; consumers’ characteristics; and company competency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AHP, Electronic Commerce, Internet, Security, trust

نویسندگان مقاله مهدی ابزری |
علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسن قربانی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)

سامان خواجه‎زاده | خواجه‎زاده
کارشناس‎ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

المیرا مکینیان |
کارشناس‎ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_22675_67b007c0396efc490ad5aaa08e326ac2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات