این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فناوری اطلاعات
، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
رتبهبندی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، متخصصان فناوری اطلاعات و مدیران بازاریابی الکترونیکی در کشور ایران بهمنظور بررسی دیدگاههای آنها در خصوص اهمیت عوامل تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در مصرفکنندگان اینترنتی مورد نظرسنجی قرار گرفتهاند. اولویتبندی فاکتورها توسط متخصصان فناوری اطلاعات انجام شده که حداقل دارای یک مقاله علمی پژوهشی یا یک طرح پژوهشی (حداقل همکار اصلی) یا یک کتاب هستند. در این راستا، مدلی برای نشان دادن عوامل و متغیرهای مهم تأثیرگذار بر ایجاد اعتماد در اینترنت، ارایه شده است و با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) این عوامل و شاخصهای تشکیل دهندهی هر یک از آنها رتبهبندی شدهاند. بر اساس نتایج انجام تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در محیط اینترنت بر اساس میزان اهمیت بهترتیب عبارتند از: عوامل مربوط به تکنولوژی، وجود شرایط شکلگیری اعتماد نهادی، کیفیت بالای اطلاعات، کیفیت بالای انجام مبادلهی الکترونیکی، ویژگیهای رفتاری خریداران اینترنتی و در نهایت، قابلیتهای شرکت عرضه کنندهی محصولات یا خدمات از طریق اینترنت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A AHP Methodology for Ranking the Factors Influencing Trust in the Internet
چکیده انگلیسی مقاله
In the present study, a number of Iranian IT professionals and electronic commerce managers are surveyed in order to investigate their viewpoints about the level of importance for determinant factors affecting the generation of trust among the Internet consumers. To accomplish this, a model, which is adopted from the existing models in the e-trust literature, is offered to represent the crucial factors and variables that influence the creation of trust in an e-commerce setting; then these factors and their components are weighted and rated by using Analytical Hierarchical Process (AHP) technique. At the end, based on the results of the analysis of data gathered by interviewing with IT and e-commerce experts and managers, the ranking of influential factors on building e-trust in terms of their level of importance includes: technological factors; institutional trust factors; information quality; transaction quality; consumers’ characteristics; and company competency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
AHP, Electronic Commerce, Internet, Security, trust
نویسندگان مقاله
مهدی ابزری |
علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسن قربانی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)
سامان خواجهزاده | خواجهزاده
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
المیرا مکینیان |
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jitm.ut.ac.ir/article_22675_67b007c0396efc490ad5aaa08e326ac2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات