این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۹، شماره ۱۷۹، صفحات ۲۸-۳۹

عنوان فارسی دخالت ناحیه سپتوم میانی در اثرات گرلین بر اختلال حافظه ناشی از مورفین در مدل یادگیری اجتنابی غیر فعال
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در مطالعات زیادی تخریب حافظه ناشی از تزریق مورفین گزارش شده است. همچنین شواهد نشان می‏دهد که هورمون گرلین تثبیت حافظه را افزایش می‏دهد. از طرف دیگر ناحیه سپتوم میانی نقش مهمی در مکانیسم حافظه و یادگیری دارد. در مطالعه حاضر نقش ناحیه سپتوم میانی در اثرات گرلین بر فراموشی ناشی از مورفین بررسی شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی رت‏های نر بالغ از نژاد ویستار بطور تصادفی به 12 گروه تقسیم شدند: گروه‏های گرلین (nmol/µl3، 5/1، ‏5/0‏) به‏همراه سالین (ml/kg1) یا مورفین(mg/kg 5/7) وگروه‏های تیمار شده با لیدوکائین (μl/rat 1) یا سالین (l/ratµ 1) به همراه گرلین (nmol/µl 3) یا سالین (l/ratµ 1) به علاوه مورفین (mg/kg 5/7). کانول‏گذاری در نواحی بطن جانبی و سپتوم میانی انجام شد. گرلین و لیدوکائین به‏ترتیب در بطن جانبی و سپتوم و مورفین به‏صورت زیرجلدی تزریق شد. حافظه به کمک یادگیری اجتنابی ارزیابی شد. یافته‌ها: تزریق بعد از آموزش گرلین به درون بطن جانبی 5 دقیقه قبل از تزریق مورفین (mg/kg 5/7) به صورت وابسته به دوز، از ایجاد فراموشی ناشی از مورفین جلوگیری کرد (000/0=P). تزریق لیدوکائین به درون ناحیه سپتوم میانی 5 دقیقه قبل از تزریق گرلین مانع از اثر آن در مهار فراموشی ناشی از مورفین شد (000/0= P). استنتاج: این مطالعه نشان می‏‏دهد تزریق گرلین به بطن جانبی قادر است از تخریب حافظه ناشی از مورفین جلوگیری کند. غیرفعال سازی سپتوم میانی توسط تزریق لیدوکائین اثر گرلین بر نقص حافظه ناشی از مورفین را کاهش داد. لذا به نظر می‏رسد ناحیه سپتوم میانی در میانجیگری اثرات گرلین بر فراموشی ناشی از مورفین دخالت دارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرلین، بطن جانبی، سپتوم میانی، مورفین، یادگیری اجتنابی غیر فعال

عنوان انگلیسی Involvement of Median Septum Region in Ghrelin Effects on Morphine-Induced Memory Impairment in Passive Avoidance Learning
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Many studies have reported the effect of morphine on memory impairment. Evidence suggests that ghrelin enhances memory consolidation. The median septum also has a major role in memory and learning mechanisms. The present study aimed at investigating the role of median septum on the effects of ghrelin in morphine-induced amnesia. Materials and methods: In this experimental research, male Wistar rats were randomly divided into 12 groups: ghrelin groups (0, 0.3, 1.5, 3 nmol/µl) plus saline (1 ml/kg) or morphine (7.5 mg/kg) and groups treated with lidocaine (1 μl/rat) or saline (1 μl/rat) plus ghrelin (3 nmol/μl) or saline (1 μl/rat) plus morphine (7.5 mg/kg). Cannulation was done in the lateral ventricle and median septum. Ghrelin and lidocaine were injected into the lateral ventricle and septum, respectively and morphine was injected subcutaneously. Memory was assessed by avoidant learning. Results: Post-training intra-ventricle administration of ghrelin 5 min prior to morphine (7.5 mg/kg) prevented morphine amnesia (P= 0.000). Injection of lidocaine into the median septum 5 min before the injection of ghrelin prevented its effect on inhibition of morphine amnesia (P= 0.000). Conclusion: Injection of ghrelin into the lateral ventricle was found to be capable of preventing morphine-induced memory impairment. Inactivation of the median septum by injection of lidocaine reduced the effect of ghrelin on morphine-induced memory deficits. Therefore, the median septal region appears to mediate the effects of ghrelin on morphine-induced amnesia.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد شفیعی فر | Mohammad Shafieifar
MSc in Animal Physiology, Faculty of Science, Arak University, Arak, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، اراک، ایران

نیلوفر دربندی | Niloufar Darbandi
Assistant Professor, Department of Biology, Faculty of Science, Arak University, Arak, Iran
استادیار، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، اراک، ایران

فرزانه نظری سرنجه | Farzaneh Nazari-Serenjeh
Assistant Professor, Department of Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
استادیار،گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11761-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2104055.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات