این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۹، شماره ۱۷۹، صفحات ۷۴-۸۵

عنوان فارسی تاثیر تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای بر حافظه شنیداری- کلامی افراد سالمند سالم
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: حافظه شنیداری-کلامی با افزایش سن دچار ضعف عملکرد می‌شود. یکی از روش‌های پیشنهاد شده به منظور جبران این ضعف، استفاده از تحریک الکتریکی جریان مستقیم می‌باشد. در مطالعه حاضر تاثیر تحریک الکتریکی جریان مستقیم آندی بر عملکرد حافظه شنیداری- کلامی افراد سالمند سالم  مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی که به‌صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سو کور انجام گرفت، 42 فرد سالمند سالم و فاقد مشکلات شناختی، در قالب دوگروه همتا آزمایشی و شاهد شرکت داشتند. تمامی افراد طی 10 جلسه تحریک الکتریکی را با شدت 2 میلی‌آمپر دریافت می‌کردند. به‌منظور ارزیابی وضعیت حافظه شنیداری- کلامی افراد مورد مطالعه، پیش از ارائه تحریک الکتریکی و پس ازآن، از نسخه فارسی آزمون یادگیری شنیداری-کلامی ری (Rey Auditory-Verbal Learning Test) استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج حاصله ، در تمامی مراحل آزمون ری درگروه آزمایشی، بین میانگین امتیازات پس از تحریک الکتریکی درمقایسه با پیش از آن اختلاف معنی دار وجود داشت (05/0>P). هم‌چنین مقایسه میان امتیازات مراحل آزمون ری پس از تحریک الکتریکی در دوگروه آزمایشی و شاهد، حاکی از آن بودکه جز در مرحله یادآوری پس از مداخله که اختلاف معنی‌داری میان امتیازات دو گروه مشاهده نشد (075/0= P)، درسایر مراحل این آزمون، اختلاف میان نتایج گروه‌های آزمایشی و شاهد از لحاظ آماری معنی‌دار بود (05/0> P). استنتاج: تحریک الکتریکی جریان مستقیم آندی با تاثیر بر پتانسیل الکتریکی غشا سلول‌های عصبی در ناحیه خلفی جانبی قشر پیش پیشانی، منجر به افزایش فعالیت عصبی در ناحیه مذکور و در نتیجه بهبود عملکرد حافظه شنیداری-کلامی افراد می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Transcranial Direct Current Stimulation on Auditory-Verbal Memory in Healthy Elderly
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Auditory-verbal memory decreases with age. One method to compensate this weakness is transcranial direct current stimulation. The current study investigated the effect of Anodal Transcranial Direct Current Stimulation on auditory-verbal memory performance of healthy elderly people. Materials and methods: In a randomized clinical trial, 42 healthy subjects with no history of cognitive problems were divided into experimental and control groups (n=21 per group). All participants received 10 sessions of electrical stimulation at 2 mA. In order to evaluate the auditory-verbal memory of the subjects, the Persian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) was used before and after electrical current delivery. Results: In experimental group, the mean scores for all stages of the RAVLT, were found to be significantly different after electrical stimulation compared to those before stimulation (P< 0.05). Also, the mean scores for all stages of the RAVLT showed significant differences between the control group and experimental group after electrical stimulation (P< 0.05) except in the reminder stage after the intervention (P= 0.075).  Conclusion: Anodal Transcranial Direct Current Stimulation affects the electrical potential of nerve cells membrane in the dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) and increases neural activity of nerve cells in that area, which can lead to improvements in auditory-verbal memory.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهند ناظری | Sahand Nazeri
MSc Student in Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

علی محمد زاده | Ali Mohammadzadeh
Assistant Professor, Department of Audiology, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
. استادیار، گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

مهدی طباطبایی | Seyyed Mehdi Tabatabaee
Lecturer, Department of Basic Sciences, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

اصغر رضاسلطانی | Asghar Rezasoltani
Professor, Department of Physiotherapy, School of Rehabilitation, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه فیزیوتراپی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11404-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2104059.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شنوایی شناسی(اودیولوژی)
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات