این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۱۶۹-۱۹۲

عنوان فارسی تعیین و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمان‎های تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی (فازی و قطعی)
چکیده فارسی مقاله چیزی را که نتوانیم کنترل کنیم، نمی‎توانیم مدیریت نماییم و نیز چیزی را که نتوانیم اندازه‎گیری کنیم، نمی‌توانیم کنترل نماییم، از این‎رو تعیین مدلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش امری مهم و حیاتی است.هدف این پژوهش توسعه وگسترش مدلی به‎منظور ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و دریافت نظرهای متخصصان از طریق مصاحبه‌های عمیق و بررسی آن‎ها، سنجه‌های تأثیرگذار بر اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی استخراج شدند. در پژوهش حاضر داده‌ها بر اساس فرآیند تحلیل سلسله‎مراتبی توسعه یافته فازی به‎عنوان یک فرآیند تصمیم‌گیری چند شاخصه- تحلیل شده‌اند. در مجموع 34 زیر معیار در قالب 6 معیار اصلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی تعیین شدند. نتایج تجزیه و تحلیل‎ها بیانگر این مطلب است که معیار "منابع انسانی" با کسب رتبه اول، بیشترین اهمیت را در ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در سازمان‌های پژوهشی دارد. در پایان از مدل مذکور برای ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در 9 مرکز پژوهشی ایران استفاده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determination and Prioritization of Criteria Affecting Knowledge Management Effectiveness in Research Organization with Comparative Approach (Fuzzy & Deterministic)
چکیده انگلیسی مقاله Since we cannot manage what we cannot control, and we cannot control what we do not measure, the measurement of knowledge management (KM) effectiveness is a very important issue. This study aims at developing a methodology to evaluate the KM effectiveness under fuzziness in research organizations. In order to develop such a methodology and to define measures of KM effectiveness, first the relevant literature were studied thoughtfully, in the next step, the opinions of the experts, specialists, scholars and professionals in IT and KM systems and senior managers in Iran’s research organizations were gathered through in-depth interview and consultation. Linguistic data that people use in their judgments may result in ambiguities. To decrease these ambiguities, linguistic terms based on the extent fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) - as a multi-attribute decision making approach- are used in this study. 34 measures, which are the major variables to evaluate the KM effectiveness, have been defined under six main measures: Human resources, leadership and organizational structure, knowledge creation and acquisition, knowledge storage and security, knowledge sharing, and knowledge utilization and updating. The results indicate that “human resources” is the most important measure. The other 5 criteria in order of importance are the “Knowledge Sharing”, “Leadership and Organizational Structure”, “Knowledge Utilization and Updating”, “Knowledge Creation and Acquisition” and “Knowledge Storage and Security”. Finally, to test validity and reliability of the proposed framework, we have used this framework to evaluate the KM effectiveness in 9 of Iran’s research organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیژن نهاوندی |
دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا فرهی |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات ، واحد بازاریابی و فروش، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه صنعت نفت (Research institute of petroleum industry)

سید علیرضا کزازی | seyed alireza
کارشناس مهندسی مواد، دانشگاه شیراز، رییس واحد بازاریابی و فروش، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه صنعت نفت (Research institute of petroleum industry)

نوید جعفری نژاد |
دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_22684_86a387f5cc5ffd9934e17d01f22a6f10.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات