این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی سطح بلوغ تعامل‌پذیری سازمانی مؤسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
چکیده فارسی مقاله تعامل‌پذیری توانایی سیستم‌های مختلف برای فهم یکدیگر و یا عملیات با یکدیگر است. در تعامل‌پذیری، سازمان‌ها و واحدها در سطوح مختلف می‌توانند با هم همکاری نمایند تا خدمات خود را به بهترین نحو به کاربران ارایه دهند. برای آنکه سازمان‌ها (واحدها) بتوانند با هم تعامل داشته باشند، ابتدا لازم است تا سطح تعامل‌پذیری در سازمان (واحدها) شناسایی شود تا با درک صحیح از وضعیت تعامل‌پذیری برای دستیابی به سطوح بالاتر و نیز افزایش کارایی عملیاتی در تبادل داده در سازمان تلاش شود. در این مقاله، مدل‌های بلوغ تعامل‌پذیری بررسی شده و مدل بلوغ تعامل‌پذیری سازمانی که توسط اتحادیه اروپا در سال 2005 ارایه شده، برای تعیین اندازه‎گیری سطح بلوغ انتخاب شده است. در این پژوهش که توصیفی از نوع پیمایشی است. پرسشنامه‎ی طراحی‌شده در یک سازمان بزرگ اطلاعاتی و ارتباطی که از چهار واحد فناوری اطلاعات، امنیت، فناوری ارتباطات و مطالعات راهبردی تشکیل شده است توزیع و در پنج سطح مورد آزمون قرار گرفت و نتایج حاصل، تجزیه و تحلیل و سطح بلوغ تعامل‌پذیری برای هر واحد سازمان مشخص شد و برای ارتقا به سطوح بالاتر راهکارهای مناسب پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating the Organizational Interoperability Maturity Level in ICT Research Center
چکیده انگلیسی مقاله Interoperability refers to the ability to provide services and to accept services from other systems or devices. Collaborative enterprises face additional challenges to interoperate seamlessly within a networked organization. The major task here is to assess the maturity level of interoperating organizations. For this purpose the maturity models for enterprise were reviewed based on vendors’ reliability and advantages versus disadvantages. Interoperability maturity model was deduced from ATHENA project as European Integrated Project in 2005, this model named as EIMM was examined in Iran information and Communication Institute as a leading Telecommunication organization. 115 questionnaires were distributed between staff of 4 departments: Information Technology, Communication Technology, Security and Strategic studies regarding six areas of concern: Enterprise Modeling, Business Strategy Process, Organization and Competences, Products and Services, Systems and Technology, Legal Environment, Security and Trust at five maturity levels: Performed, Modeled , Integrated, Interoperable and Optimizing maturity. The findings showed different levels of maturity in this Institute. To achieve Interoperability level, appropriate practices are proposed for promotion to the higher levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیژه حقیقی نسب |
دانشگاه الزهرا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سامیه خسروی |
دانشگاه الزهرا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_22170_d0e69f50b485db96f0c0b4abceffb42b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-210407.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات