این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارایه رویکردی کیفی برای مدل‌سازی توان رقابتی بنگاه در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته مورد مطالعه: صنعت نرم‌افزار
چکیده فارسی مقاله بررسی روند تحولات تجارت جهانی محصولات مبتنی بر فناوری‎های اطلاعاتی و ارتباطی طی ? دهه اخیر، نشان می‌دهد، کشورهای درحال توسعه به‌طور جدی به‎دنبال کسب موقعیت رقابتی مناسب در عرصه صنعت نرم‌افزار هستند. نظر به اهمیت مسئله رقابت برای مدیران ارشد بنگاه‎های ایرانی فعال در صنعت نرم‌افزار و ضرورت داشتن درک صحیح برای کسب موفقیت در عرصه رقابت، طی فعالیتی پژوهشی تلاش شده است بر مبنای رویکرد کیفی، یک مدل مفهومی برای تبیین توان رقابتی بنگاه‌های فعال در صنعت نرم‌افزار توسعه داده شود. در این مقاله، که بخشی از نتایج پژوهش مذکور را ارایه می‌نماید، پس از بیان موضوع پژوهش در بخش مقدمه، ابتدا مفهوم رقابت و مزیت رقابتی از نظر تئوری‌های نوین بنگاه و مزیت رقابتی تبیین شده است. سپس روش پژوهش مورد استفاده برای مدل‌سازی توان رقابتی تشریح شده است. در ادامه مقاله فرایند اجرایی به‎کار گرفته شده برای مدل‌سازی توان رقابتی در سطح بنگاه به‌طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است. نتایج فرایند مدل‌سازی طی سه بخش اصلی شامل توافق در خصوص فهرست مفاهیم مرتبط با توان رقابتی بنگاه، استخراج و تحلیل نقشه علّی خبرگان، و استخراج و مدل‌سازی نقشه ادغامی صنعت نرم‌افزار در بخش پایانی مقاله ارایه شده است. خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی توان رقابتی بنگاه در صنعت نرم‌افزار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Proposing a Qualitative Approach for Corporate Competitive Capability Modeling in High-Tech Business (Case study: Software Industry)
چکیده انگلیسی مقاله The evolution of global business trend for ICT-based products in recent decades shows the intensive activity of pioneer developing countries to gain a powerful competitive position in global software industry. In this research, with regard to importance of competition issue for top managers of Iranian software companies, a conceptual model has been developed for Corporate Competitive Capability concept. First, after describing the research problem, we present a comparative review of recent theories of firm and competition that has been applied by different researchers in the High-Tech and Knowledge Intensive Organization filed. Afterwards, with a detailed review of literature and previous research papers, an initial research framework and applied research method has been proposed. The main and final section of paper assigned to describing the result of research in different steps of qualitative modeling process. The agreed concepts are related to corporate competitive capability, the elicited and analyzed experts Cause Map, the elicited collective causal maps, and the final proposed model for software industry are the modeling results for this paper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود صارمی |
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

علی حیدری |
دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات