این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مدیریت و توسعه ورزش
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۸۵-۲۰۰
عنوان فارسی
مدل ساختاری تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و آزمون مدل تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال است. روششناسی: روش تحقیق از نوع همبستگی است. با توجه به تعداد قابل کفایت برای فرضیهآزمایی و مدلسازی (بیش از 150 نفر) تعداد 350 نفر (دانشجویان دانشگاه خوارزمی) از هواداران علی کریمی (شخصیت نوستالژی) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای نوستالژی برانگیخته (پاسکال 2002)، شخصیت نوستالژیکی (مییر 2010)، تأثیرپذیری نوستالژیکی (روتلج 2009) و تمایل به خرید (مییر 2010) بود. برای برانگیختن نوستالژی هواداران، فیلم نوستالژیک علی کریمی برای آنها پخش و سپس پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. روایی فیلم و پرسشنامه توسط متخصصان علمی و رسانهای تأیید شد. برای تحلیل یافتهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان که سازه پژوهش برازش مطلوبی دارد. همچنین برای آشنایی با شخصیت نوستالژیکی (36/5=t و 29/0=β) و تأثیرپذیری نوستالژیکی (91/8=t و 54/0=β) رابطه علی معناداری با نوستالژی برانگیخته مشاهده شد. علاوه بر این نوستالژی برانگیخته رابطه علی معناداری با تمایل به خرید هواداران داشت (93/10=t و 63/0=β). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود در روشهای صحهگذاری بازاریابی ورزشی از شخصیت-های با وجهه نوستالژیک بالا برای برانگیختن هواداران استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Structural Model of the Nostalgia Effect on Football Fans’ Intention to Purchase
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this study was to identify and test the impact of nostalgia on intention to purchase of football fans. Methodology: This study was a correlation research. With regard to the number adequacy for hypothesis testing and modeling (more than 150 people), 350 fans of Ali Karimi (nostalgic character) were selected purposefully and availability in university of Kharazmi. The research instrument included Pascal and sprott’s evoked nostalgia (2002), Katherine Meyer’s familiarity with nostalgic items (2010), Routledge’s nostalgic proneness (2009), and Katherine Meyer’s intention to purchase (2010). To evoke fans’ nostalgia, a film was produced from Ali Karimi’s personal and sport life, and after identifying the content validation by experts (panel of experts) and conducting a pilot study to the film, it was showed to the fans. After watching the film, the students filled the questionnaires. Data was analyzed using the methods of descriptive statistics, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Results: The results were based on the conceptual model. Results showed that the level of familiarity with the nostalgic character (t=5.36 and β=0.29) and nostalgic proneness (t=8.91 and β=0.54) had a significant causal relationship with the evoked nostalgia. Also evoked nostalgia had a significant causal relationship with the fans’ intention to purchase (t=10.93 and β=0.63). Conclusion: Based on the findings, in order to endorsement of sport marketing, the characters with the image of nostalgia can be used to evoke the fans.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد فتحی |
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
علیرضا الهی |
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
مرجان صفاری |
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jsmd.guilan.ac.ir/article_1938_5da93376968dbc87b2fbd86c7c7fdf08.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1093/article-1093-210684.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات