این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۶۵-۸۳
عنوان فارسی
بررسی پیشنیازهای کارآفرینی سازمانی در شرکتهای بزرگ خصوصی ایرانی
چکیده فارسی مقاله
صاحبنظران، دوران معاصر را عصر انقلاب جهانی نوآوری دانستهاند و معتقدند امروزه نوآروی و کارآفرینی عامل اصلی ارزشآفرینی به حساب میآید.
تأثیر فعالیتهای کارآفرینانۀ سازمانی در موفقیت شرکتها، محققان را به سمت عوامل سازمانی مشوق و یا جلوگیریکننده از این فعالیتها جذب کرده است.
(
Guth and Ginsberg 1990
)
(
Guth and Ginsberg 1990
)
سازمانهای ایرانی نیز مانند سایر سازمانها در سراسر دنیا، در محیط و شرایط پیچیدهای به سر میبرند و نیاز روزافزون به نوآوری و کارآفرینی در آنها مشاهده میشود. اما آیا عوامل پیشران کارآفرینی سازمانی در شرکتهای ایرانی با عوامل شناسایی شده در سایر کشورهای جهان همخوانی دارد؟ مدیران ارشد و میانی شرکتهای بزرگ ایرانی برای پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای خور با چه عواملی رو به رو هستند؟ این عوامل تا چه اندازه با عوامل موجود در ادبیات این حوزه همخوانی دارد؟ این پژوهش، ضمن انجام مصاحبههای نیمهساختار یافته با 14 مدیر ارشد و میانی از 10 شرکت بزرگ خصوصی ایرانی و استفاده از روش تحلیل محتوا، سعی در شناسایی عوامل اثرگذار بر پیادهسازی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای بزرگ خصوصی ایرانی داشته است. نتایج پژوهش نشان میدهد مهم
ترین و زیربناییترین مانع برون سازمانی در این راستا عدم وجود برنامۀ جامع توسعۀ صنعت در کشور میباشد. همچنین در خصوص عوامل درون سازمانی، اصلیترین عامل متمایزکنندۀ شرکتهای مورد مطالعه در این پژوهش با سایر پژوهشهای موجود در ادبیات، عامل «استقلال مدیریت از مالک و کارآفرین» می
باشد که شاید بتوان آن را مهمترین یافتۀ این تحقیق دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرینی سازمانی،نوآوری سازمانی،عوامل اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی،پیشانیدهای کارآفرینی سازمانی،شرکتهای بزرگ خصوصی ایرانی،
عنوان انگلیسی
Exploring Corporate Entrepreneurship Antecedents in Iranian Large Private Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Scholars name the current era as the global revolution of innovation and believe that innovation and entrepreneurship today are the main factors of value creation. The impact of entrepreneurial activities on companies' success has attracted researchers to motivating or restrictive factors. Iranian organizations, like other organizations around the world, are presented with complicated environments and conditions, and there is a growing need for innovation and entrepreneurship. Although, whether antecedents of the corporate entrepreneurship in Iranian organizations are consistent with those identified in other countries remains unanswered. What are the main barriers to implementing corporate entrepreneurship in Iranian organizations? This research, through conducting semi-structured interviews with 14 top and middle managers from 10 large Iranian private companies, while using the thematic analysis method, attempts to answer these questions. Results show that the most important environmental obstacle in Iran is the lack of a comprehensive industrial development plan. Moreover, the main distinguishing organizational internal factor of the firms studied in this research in comparison with other organizations that have been studied in literature is the "non-separation of manager from the owner and entrepreneur", which can be considered as the most significant finding of this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کارآفرینی سازمانی,نوآوری سازمانی,عوامل اثرگذار بر کارآفرینی سازمانی,پیشانیدهای کارآفرینی سازمانی,شرکتهای بزرگ خصوصی ایرانی
نویسندگان مقاله
سمانه عربشاهی |
گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران
علیرضا فیض بخش |
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-48780-5&slc_lang=other&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات