این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۳۶-۲۴۵
عنوان فارسی
بررسی ارتباط اجتناب تجربهای و آمادگی به اعتیاد در دانشجویان: نقش میانجی سبکهای تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اجتناب تجربهای و آمادگی به اعتیاد با میانجیگری سبکهای تنظیم هیجان در دانشجویان بود. روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در سال تحصیلی 97-96 بود. 250 نفر دانشجو با روش نمونهگیری طبقهای از میان تمامی دانشکدههای دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس گروه نمونه به وسیله سه ابزار پذیرش و عمل (نسخه دوم)، آمادگی به اعتیاد و سبک تنظیم هیجان مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و AMOS-21 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که اجتناب تجربهای به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق سبک تنظیم هیجان سازگاری قادر به پیشبینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان میباشد. اما نقش میانجیگر سبکهای تنظیم هیجان پنهانکاری و تحمل مورد تأیید قرار نگرفت. نتیجهگیری: جهت پیشگیری از گسترش دامنهی اعتیاد در میان جوانان، توجه به کاهش اجتناب تجربهای که قادر است سبک تنظیم هیجانی سازگاری را برانگیخته و آمادگی به اعتیاد را پایین آورد، ضروری خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد، اجتناب تجربهای، تنظیم هیجان
عنوان انگلیسی
Investigating the relationship between experiential avoidance and addiction potential in college students: The mediating role of emotion regulation styles
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to investigate the relationship between college students’ experiential avoidance and addiction potential by mediating emotion regulation styles. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study consisted of all undergraduate students at Kazerun Salman Farsi University in the academic year 2017-2018. 250 students were selected through a stratified sampling method from all colleges of the university. Then, they fulfilled Acceptance and Action Questionnaire (second version), Iranian Addiction Potential Scale and Affective Style Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-19 and AMOS-21 software. Results: The findings indicated that experiential avoidance predicts students’ addiction potential directly and indirectly it can predict addiction potential through the emotion regulation styles but the mediator role was not confirmed by the emotion regulation styles titled as concealing and tolerance. Conclusion: In order to prevent addiction among young people, it will be necessary to pay attention to reducing the experiential avoidance that can exacerbate adaptive emotional adjustment and reduce predisposing to addiction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Addiction, Emotion regulation, Experiential avoidance
نویسندگان مقاله
لیلا شاملی | Leila Shameli
Assistant professor, Department of Psychology, Kazerun Salman Farsi University, Kazerun, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
مرضیه صادق زاده | Marziyeh Sadeghzadeh
Assistant professor, Department of Psychology, Kazerun Salman Farsi University, Kazerun, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_14335.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات