این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی عادت ها و مهارت های مطالعه میان دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از عوامل تاثیرگذار بر بهبود و توسعه عملکرد تحصیلی دانشجویان عادت­ ها و مهارت­ های مطالعه آنان است. هدف از این تحقیق تعیین عادت ­ها و مهارت ­های مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود. روش: تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بود که به صورت مقطعی در بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال­ تحصیلی 1395-1396 انجام شد. 226 دانشجو به صورت تصادفی ساده از بین دانشکده­ های مختلف انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه عادت­ های مطالعه (PSSHI) استفاده شد. در بخش آماری نیز از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ­ها: عادت و مهارت مطالعه دانشجویان در حد متوسط و نسبتاً مطلوبی قرار داشت (62/83=M). دانشجویان از لحاظ سال تحصیلی(p=.026) ، معدل آخرین ترم تحصیلی گذرانده­شده (p=.002) و دانشکده محل تحصیل (p=.001) و مقطع تحصیلی (p=.001) دارای تفاوت معنی­ دار در عادات و مهارت ­های مطالعه بوده ­اند . نتیجه­ گیری: نمره کل عادت مطالعه در بین دانشجویان علوم پزشکی بابل در حد متوسط و نسبتاً مطلوب قرار دارد؛ اما تا رسیدن به وضعیت خوب و ایده آل فاصله وجود دارد. بنابراین باید راهکارهای مناسبی برای ترغیب و تشویق دانشجویان به مطالعه بیشتر و ایجاد عادت­ های مناسب مطالعه در آنان  ارائه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reading Habits and Skills among Students: a Case Study of Babol University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One factor affecting the development and improvement of students' educational achievement is their reading habits and skills. This study aimed at determining the reading habits and skills among students majoring in Babol University of Medical Sciences (BUMS). Methods: This descriptive-analytical research was a cross-sectional survey conducted among all students majoring in BUMS in academic year of 2015-2016. Of them, 226 students were selected randomly from different colleges. PSSHI reading skills questionnaire was used for data collection and independent sample t-test and ANOVA were used for data analysis. Results: Students' reading habits and skills were in moderate level and somewhat appropriate (M=62.83). Reading habits were significantly different among students with different academic years (p=026), last term grade point averages (p=.002), the colleges (p= .001) and academic levels (p=.001). Conclusions: Students' reading habits and skills in BUMS was in moderate level and somewhat appropriate, but distance from ideal point. Therefore, new approaches are needed for encouraging more reading and creating appropriate reading skills among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله موسی یمین فیروز | Mousa Yaminfirooz
Department of General Education, Babol University of Medical Science. Babol. Iran.
گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

محمد هادی یداله پور | Mohammad Hadi Yadollahpour
Department of Islamic, Babol University Of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه معارف و الهیات اسلامی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

سمیه اسبکیان | Somayeh Esbakian
Central Library, Babol University of Medical Science, Babol, Iran
کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-555-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات