این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات نشان داده است که پیشرفت تحصیلی تنها پیامد هوش فردی یا پیامدهای سخت­افزاری محیط اجتماعی نیست، بلکه تحت تأثیر جنبه­ های روانشناختی افراد نیز می ­باشد، لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر کرج انجام گرفت. روش: مطالعه به شیوه توصیفی و از نوع همبستگی در بین 380 نفر از دانش ­آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرج انجام شد. نمونه‌گیری به شیوه‌ی تصادفی- خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت، پرسشنامه درگیری تحصیلی پرسشنامه ریو و تسینگو و پرسشنامه  امید تحصیلی سهرابی و سامانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست­ آمده از نرم­افزار SPSS-16 و از آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به­ صورت همزمان استفاده شد. یافته­ ها: یافته‌ها راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و درگیری تحصیلی (0/23= r)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و امید به تحصیل (0/55= r)، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل (0/29 =r)  نشان داده ­اند. پیشرفت تحصیلی با ضریب تعیین 0/23= 2R پیش­ بینی شد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل توانایی پیش ­بینی پیشرفت تحصیلی در دانش ­آموزان را دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودتنظیمی، امید تحصیلی، درگیری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی.

عنوان انگلیسی The Role of Self-Regulatory Learning Strategies, Student Conflict and Hope to Student in Student Advancement Forecasting
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Studies have shown that academic achievement is not only the consequence of personal intelligence or the hardware consequences of the social environment, but is also influenced by the psychological aspects of individuals, So this research The aim of this study was to investigate the role of self-regulation learning strategies, academic participation and hope of education in predicting academic achievement in Karaj. Method: The study was a descriptive and correlational study among 380 high school female students in Karaj. Multistage random-cluster sampling was used. To collect the data, Pintrich and De Grout self-regulation questionnaire, Rio and Tsinghoo academic engagement questionnaire and Sohrabi and Samani academic hope questionnaire were used. SPSS-16 software and Pearson correlation and multiple regression tests were used for data analysis. Results: Results showed self-regulated learning strategies and academic engagement (r = 0.23), self-regulated learning strategies for hope (r = 0.55), academic engagement and Academic hope (r = 0.29). Academic achievement was predicted with a coefficient of determination of R2 = 0.23. Conclusions: The results of the present study showed that there is a direct and significant relationship between the research variables and also the variables of self-regulated learning strategies, academic engagement and educational ability to predict students' academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامعلی احمدی | gholamali ahmadi
Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،‌ تهران،‌ ایران.

نسرین اوضاعی | nasrin ozayi
, Department of Education Sciences, Faculty of Education and psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،‌ تهران، ایران.

ماندانا گودرزی | mandana godarzi
, Department of Education Sciences, Faculty of Education and psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1986-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-2111339.htm
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات