این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
روششناسی و ابزار نظام مراقبت و پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطرهآمیز سلامت دانشآموزان (پیمایش کاسپین) اجرا شده در جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: بر اساس مدل بینالمللی نظام مراقبت سلامت دانشآموزان، ایران همانند بقیه کشورها مجموعه پیمایشهایی را با عنوان کاسپین اجرا کرده است. هدف از این پژوهش، مقایسه پیمایشهای کاسپین اجرا شده و سپس پیشنهادهایی برای اجرا در دورههای آتی است. روش کار: مطالعه مرور نظاممند که در آن جمـعآوری اطلاعات از مستندات مربوط بــه سازمان جهانی بهداشــت (WHO) و از راه جـستوجو در پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی شامل Pubmed، EMBASE، Scopus، GoogleScholar، ScienceDirect و پایگاه اطلاعات کشوری شامل Magiran، SID، Irandoc، Iran medex به دو زبان انگلیسی و فارسی (در فاصله زمانی 18-2003) انجام شد. زمان و مکان اجرا، گروه هدف، پرسشنامههای مورد استفاده، حجم نمونه و روش نمونهگیری در دورههای اجرا شده مقایسه شده است. یافتهها: مطالعه کاسپین تاکنون 5 بار در ایران ( 2015-2003) به اجرا درآمده است. این مطالعه دو پرسشنامه دانشآموزان و والدین دارد. در هر 5 دوره، روشهای نمونهگیری و پرسشنامهها در هسته اصلی مشابه هستند و در برخی جزییات که بهصورت انتخابی به آن اضافه میشود، با هم تفاوت دارند. پرسشنامهها بر اساس برنامه نظام مراقبت سلامت دانشآموزان (GSHS) و برنامه رویکـرد گامبهگام سازمان جهانی بهداشت برای مراقبـت عوامـل خطـر بیماریهـای غیر واگیر، طراحی شدهاند. نتیجهگیری: با توجه به تغییرات اندک در هر دوره و انطباق آن با مدل جهانی، پیشنهاد میشود پیمایش دوره بعدی کاسپین با تبعیت از دورههای قبلی و مطابق استانداردهای ارائهشده در مدل جهانی در طی سالهای اخیر به فاصله منطقی از پیمایش سال 2015 اجرا شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Review of the Methodology and Tools of Childhood & Adolescence Surveillance and Prevention of Adult Non-communicable Disease Survey (CASPIAN) Conducted in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Iran has carried out a series of surveys based on the Global school-based student health survey (GSHS) referred to as the CASPIAN. The aim of this paper was to compare the methodology and tools of CASPIAN surveys and to propose recommendations and suggestions for future implementations. Methods: The data of this systematic review study were gathered from the World Health Organization (WHO) documentations, international databases including Pubmed, EMBASE, Scopus, GoogleScholar, and ScienceDirect, and national databases including Magiran, SID, and Irandoc. The search was conducted in both English and Persian (for the time period from 2003 to 2018). The time and place of the study, target population, questionnaire(s), sample size, and sampling method were compared between the surveys. Results: Five rounds of CASPIAN survey were conducted in Iran from 2003 to 2015. The surveys had two sets of questionnaires for students and parents. In all five rounds, sampling methods and questionnaires were similar in the core and differed in some details that were added selectively in each round. The questionnaires were designed based on the GSHS and the WHO stepwise approach to non-communicable disease risk factor surveillance (STEPS) programs. Conclusion: Considering the small variation in each series and compliance with the global model, it is suggested that the next CASPIAN survey be conducted according to the previous series in accordance with the standards presented in the global model in recent years in a reasonable interval from the 2015 survey.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهام عبدالمالکی | E Abdalmaleki
Researcher, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشـناس پژوهشـی، مؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران، تهران، ایران
ژاله عبدی | ZH Abdi
Assistant Professor, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
اسـتادیار، عضـو هیئتعلمی مؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
مهشاد گوهری مهر | M Goharimehr
Researcher, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشـناس پژوهشـی، مؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران، تهران، ایران
رضوانه الوندی | R Alvandi
Researcher, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشـناس پژوهشـی، مؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران، تهران، ایران
سهند ریاضی | S Riazi Esfahani
Assistant Professor, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
اسـتادیار، عضـو هیئتعلمی مؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
الهام احمدنژاد | E Ahmadnezhad
Assistant Professor, National Institute of Health Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
اسـتادیار، عضـو هیئتعلمی مؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-237-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات