این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۳۰۳-۳۲۳
عنوان فارسی
آزمایش و مقایسه مدل رابطه علّی نقشهای جنسیتی مردانگی و زنانگی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی با میانجیگری خوددلسوزی در دانشجویان دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله
پدیده وانمودگرایی در مورد افرادی است که توانایی و قابلیتهای علمی و هنری بسیار بالایی دارند، اما این موفقیتها و تواناییها را درونی نکرده و اعتقادی به آنان ندارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه رابطه علّی نقشهای جنسیتی مردانگی و زنانگی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی با میانجیگری خوددلسوزی در دختران و پسران کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396ـ1397 بودند که از این تعداد 200 (120 پسر و 80 دختر) نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامه فرم کوتاه خوددلسوزی (SCS) رایس و همکاران (2011)، پرسشنامه نقش جنسیتی بم (BSRI)، مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس (CIPS) (1985) و مقیاس انعطافپذیری خانواده شاکری (1382) بود. نتایج نشان داد که در کل نمونه، در هر دو گروه نمونه دانشجویان دختر و پسر، الگوی مفروض نقش واسطهای خوددلسوزی در رابطه بین نقشهای جنسیتی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد که روابط بین نقشهای جنسیتی (مردانگی و زنانگی)، انعطافپذیری خانوادگی، وانمودگرایی و خوددلسوزی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر همارز بودند. درنهایت، نتایج نشان داد که در مدل کلی و مدلهای مربوط به هریک از دو گروه دختر و پسر، همه وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و متغیرهای پیشبین حدود 18 درصد از پراکندگی متغیر وانمودگرایی را تبیین کردند. همچنین، نتایج نشان داد دانشجویان دختر نقش جنسیتی زنانگی و نمرههای بالاتری در وانمودگرایی و سطوح پایینتری از خوددلسوزی را نسبت به مردان نشان دادند. اما مردان با نقش جنسیتی مردانگی و سطوح بالای خوددلسوزی و نمرههای کمتری در وانمودگرایی همراه بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطافپذیری خانوادگی، خوددلسوزی، نقش جنسیتی، وانمودگرایی،
عنوان انگلیسی
Comparison of the causal relationship model of gender roles of masculinity and femininity and family flexibility with Imposter by mediating Self-compassion in girls and boys
چکیده انگلیسی مقاله
An imposter phenomenon is about people who have very high scientific and artistic abilities and abilities, but do not internalize these beliefs and achievements. The purpose of this study was to investigate and compare the causal relationship between masculinity and femininity gender roles and family flexibility with self-centered self-mediating self-denial mediation in girls and boys in Shahid Chamran University of Ahwaz. The statistical population of all undergraduate students was studying in the academic year 1396-1397. Of these, 200 (120 boys and 80 girls) were selected by multi-stage random sampling. The instruments used in this study included the Rice and colleagues shortness form (SCS) questionnaire (2011), Bami's gender role-related questionnaire (BSRI), the Clancy's CIPS (1985) scale and Shakeri family's resilience scale (1382). Results indicated that the relationship between gender roles of masculinity and femininity and family flexibility and Imposter by Self-compassion is mediated. The results of the group specificity of structural relations showed that the relationships between gender roles of masculinity and femininity, family flexibility, Imposter and Self-compassion were equivalent for both groups. All of the regression weights in the global model and for each of the two groups (girl and boy), were statistically significant and model' predictors accounted for 18 percent of the variance in Imposter. The results showed that female students showed gender role of femininity and higher scores in dementia and lower levels of self-incapacitation than men. But men were associated with male gender roles and high levels of Self-compassion and lower scores in imposter.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-compassion, Imposter, gender role, family flexibility
نویسندگان مقاله
فاطمه فرزادی |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
احمد مرادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
ناصر بهروزی |
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
https://jwdp.ut.ac.ir/article_74105_cb4e00f75a197e93a6d74652897a1f42.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-2115608.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات