این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مسکن و محیط روستا
، جلد ۳۴، شماره ۱۵۱، صفحات ۱۹-۳۴
عنوان فارسی
استفاده از مشارکت نوجوانان در فرایند طراحی محیط (معرفی و آزمون روشی برای شناخت و بهکارگیری معیارهای نوجوانان در ارزیابی ویژگیهای محیط)
چکیده فارسی مقاله
یکی از جنبههای مهم توسعه پایدار اجتماعی بهوجود آوردن فرصت مشارکت کودکان و نوجوانان است که تأثیر عمیقی بر رشد فردی و ذهنی آنان میگذارد. تاکنون در کشور ما کودکان و نوجوانان از فرایند برنامهریزی، علیرغم دغدغه طراحان و برنامهریزان در بهبود کیفیتهای محیطی با مشارکت مردم (و سهم بزرگ کودکان و نوجوان از جمعیت) نادیده گرفته شدهاند. این مسئله در روستاها بهدلایل ساختار نظام برنامهریزی تمرکزگرا و ویژگیهای فرهنگی در طرحهای هادی نمود بیشتری یافته است و این مسئله لزوم ساخت و بومی سازی مدلها و ابزارهای مشارکتی بهعنوان یک ضرورت پررنگتر مینماید. پژوهش حاضر با روش ترکیبی در روستاهای استان فارس با مشارکت نوجوانان انجام یافته است. مقاله به شرح تحقیقی میپردازد که در آن نوجوانان با کمک مدل مشارکتی و با استفاده از شاخصهای کیفی محیط که از مطالعات پیشین بدست آمده به ارزیابی محیط زندگیشان میپردازند و ارزش شاخصهای محیط مطلوب خود را در ترسیم جامعه ایدهآل مشخص مینمایند. هدف این مقاله معرفی و آزمون کارایی مدلی برای استفاده از مشارکت نوجوانان در برنامهریزی و طراحی در محیط واقعی جوامع روستایی استان فارس در ایران میباشد، ضمن آنکه مدل مورد نظر، کیفیت محیط را با استفاده از شاخصها (در نمونههای موردی تحقیق از دیدگاه نوجوانان) ارزیابی و مقایسه مینماید. نتایج ارزیابی شاخصهای کیفی و اهمیت هر یک از آنها بسترساز مشارکت نوجوانان در مراحل مختلف فرایند طراحی محیط روستا مانند ارزیابی شرایط موجود و تنظیم جدول سوات، ارزیابی گزینههای طراحی و زمانبندی اقدامات پیشنهادی طرحهای هادی خواهد بود و توانایی اظهار عقیده و مداخله آنان در طراحی محیط زندگیشان را فراهم میکند. نتایج آزمون مدل پیشنهادی نشان میدهد که با وجود نقاط ضعف مدل مانند تعداد کم شاخصها و معیارهای بکار رفته در آن برای اندازه گیری، مدل انتخاب شده برای استفاده از مشارکت نوجوانان نسبت به مدلهای پیشین بهدلیل طرح تحقیق ترکیبی و مزایای آن بهویژه در بستر نظام برنامهریزی ایران، کارا و مؤثر مینماید؛ ضمن آنکه مقایسه نتایج میزان رضایتمندی نوجوانان از وضعیت موجود محیط روستا بسیار کم و درصد زیادی از نوجوانان را خواهان مشارکت در برنامهریزی و طراحی محیط زندگی در جامعه ایدهآل و آرمانیشان ارزیابی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Using the Adolescents' Participation in the Design Process of the Built Environment
چکیده انگلیسی مقاله
Public participation is a reasonable method through which the needs of the community and the options for design in the environment can be integrated. Is spite of comprising a large part of population in most countries, the children and youth have been mostly overlooked in the process of public participation in improving the environmental quality. Using participatory models in the process of producing environmental projects can be considered a useful tool to achieve public participation in treating their environment. Many studies have been undertaken in order to build models of children's participation in the seventies, and the discussions have continued since the treaty on children's rights by many local governments. Iran also joined the Convention on Children's Rights in 1993. But henceforth there has been little effort in the areas of planning and design to facilitate the participation of children in this area. The qualitative methods chosen as the dominant approach in most studies in the field of children's participation, and the use of pre-existing participatory models have made these studies partially non-applicable. It is of utmost importance to evaluate the indicators and build local models to use in the procurement process for urban and rural projects relevant to environmental, social and cultural conditions in Iran. One of the major projects that have the greatest impact on quality of life in rural areas is the Rural Guiding Plan. The findings of previous research suggest that the implementation of plans makes the inhabitants content with the living conditions in the village. At the same time, these plans have not achieved much success in terms of improving the environment and increasing public participation. This paper aims to test the efficiency and localization of a model to use the adolescents' participation in the design process in rural communities of Iran. The study explores a mixed method research in which adolescents assess their lives with the help of a collaborative model. The participants then evaluate and categorize the indicators of their favorable environment in their depiction of the ideal society. In spite of the deficiencies of the research tools, such as the limited indicators and measurements, the test results show that the proposed model is more realizable than previous models due the adoption of mixed method research. In conclusion, the method proves to be more efficient in the existing frameworks of planning in Iran. In addition, it has not only been successful in revealing the low level of satisfaction with the rural environment among the adolescent inhabitants, but has also shown the high demand for participation in environmental planning and design of their rural living context among the participants from this age group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرجان شهاب زاده | marjan shahabzadeh
shiraz. edalat bol . poebirak . no 8 . p 33
شیراز . خ عدالت . پوربیرک . کوچه 8 . پلاک 33
نشانی اینترنتی
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-2320-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1100/article-1100-211667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سکونتگاههای شهری و روستایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات