این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مسکن و محیط روستا
، جلد ۳۱، شماره ۱۳۷، صفحات ۱۷-۳۶
عنوان فارسی
جایگاه دانش و صناعت بومی در آموزش معماری امروز
چکیده فارسی مقاله
یکی از پارامترهای مهم هر معماری، تکنیک یا فرایند ساخت آن است. هر معماری متناسب با شخصیت یا هویت خود، دارای یک روش، تکنیک و پروسه خاص است، ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و یکسان شدن جزئیات و تکنیکهای ساخت، همچنین استاندارد شدن بسیاری از تجهیزات این تفاوتها از بین رفته و سیمای مناطق مختلف یکسان ساخته میشود. بخش قابل توجهی از این مشکلات به آموزش معماری، تربیت معماران و متخصصان این رشته مربوط است و بیتردید قسمتی از این آموزش و تربیت به بخش آموزش تکنولوژی مربوط است زیرا نظام تکنولوژی طوری تعریف و تنظیم شده است که در برابر خصیصه-های فرهنگی و محلی، حساسیت چندانی نداشته باشد. درنتیجه با توجه به تأثیر تکنولوژی بر سیستمهای فرهنگی و در اینجا معماری، قطعاً درنگ و تعمق بیشتری به خصوص در حوزۀ آموزش معماری مورد نیاز است. این مقاله جستوجویی است برای اتخاذ رویکردی مناسب در خصوص ماهیت تکنولوژی و مسئله آن در محتوای برنامههای آموزشی رشته معماری که هماکنون در کشور ما به اجرا گذاشته میشود. بدین منظور این مقاله شامل دو بخش: بخش اول آفتشناسی و نقد و بررسی سرفصل موجود بر اساس هدف مقاله و بخش دوم در جستجوی ارائه راهکار مناسب جهت حل مسئله در سه حوزه: 1. محتوای سرفصل 2. رویکرد آموزشی و 3. طراحی فضای آموزشی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معماری، بوم، صناعت بومی، تکنولوژی بومی، آموزش معماری
عنوان انگلیسی
Role of Indigenous knowledge and Technology in today's Architectural Education
چکیده انگلیسی مقاله
One of the important issues in any architectural work is its construction technique. Each architecture in accordance with their identity or character has a method, technique and special process. But today with technological progress and similarity of construction techniques, details and standardization of many of equipments have caused these differences to be diminishing and make the image of different regions alike. A considerable part of these problems is related to architectural education, in fact education of architects and experts in this field. Undoubtedly, part of this education and training is related to the Department of Education of Technology, because technology system has been defined in a way that has not much sensitivity in the cultural and local aspects. Consequently, with regard to the effect of technology on cultural system and here on architecture, definitely it needs more ponder, especially in the field of architectural education. This article is a search for adopting appropriate approach on the nature of technology and its problem in educational programs content of architectural field that have been implemented in Iran at the present time. To reach the objective, two parts have been considered: First section includes finding the existing problems, criticism and study the existing rubric based on the article's objective, and the second part to present a suitable solution in order to resolve the problem in three scopes: 1) Rubric content 2) Educational approach 3) Designing educational spaces.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین مهدوی پور |
عاطفه جعفری |
نشانی اینترنتی
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-4-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات