این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مسکن و محیط روستا، جلد ۳۰، شماره ۱۳۶، صفحات ۹۵-۱۱۲

عنوان فارسی برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری در نواحی البرز مرکزی
چکیده فارسی مقاله امروزه رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی با‏‌ تأکید بیشتر بر مشارکت جوامع محلی، تقریباً در تمام کشورهای پیشرفته جهان رواج یافته و بر اساس آن انواع طرح‌های توسعه روستایی با اشکال و عناوین مختلف به اجرا گذاشته شده است. هدف از این مقاله تعیین نحوه به‌کارگیری فرایند برنامه‌ریزی راهبردی در برنامه‌ریزی گردشگری منطقه‌ای در ایران است. در این مقاله ابتدا مبانی نظری فرایند برنامه‌ریزی راهبردی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای با تکیه بر توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با تکیه بر فرایند برنامه‌ریزی راهبردی و فنون پیشنهادی مرتبط با آن درباره فعالیت‌های گردشگری، یک مطالعه موردی (روستای افجه) صورت گرفته است. با استفاده از ماتریس(SWOT)، کلیه راهبردهای تدوین شده و سپس با استفاده از موقعیت قرارگیری روستا در نمودار (IE)نوع راهبرد متناسب با منطقه انتخاب شده است. نتایج حاصل از ترسیم اطلاعات به‌دست آمده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، (46/2) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، (1/3) می‌باشد. این بدان معنا است که روستای گردشگری افجه در خانه (I) قرار گرفته است که می‌بایست راهبردی محافظه کارانه مبتنی بر نگهداری و حمایت درونی اتخاذ شود. البته باید توجه داشت که به علت نزدیکی موقعیت روستا به خانه II، باید نگاهی به راهبردهای تهاجمی برای منطقه نیز داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Tourism Strategic Planning in Areas of Central Alborz
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, the approach of strategic planning is prevalent in nearly all developed countries and it has formed the basis of a variety of rural development plans which have been implemented in different forms and under different titles. This Study is aimed to tourism development in the village of Afjeh. The matrix of strengths, weaknesses, opportunities and threats has been applied to the planning of major strategies. Then, with regard to the position of village in the figure (IE), the optimal strategy for the region will be selected. These tools rely on information obtained from the first phase and then the opportunities and external threats would be compared with SWOTs. To present the various possible strategies effectively, the process of “comparison” between internal and external factors can play an important and crucial role. The final conclusion of the external factors evaluation matrix (the final score of 3.1) indicates that the opportunities for the tourism of the region have been more than its threats and so the macro strategies for the tourism of the region should be compiled, therefore the environmental opportunities can be used in the best way. Regarding the final conclusion of the internal factors evaluation (the final score of 2.46) indicates that the strengths of the region’s tourism are relatively lesser than its weaknesses and macro strategies should be formulated so that the available weaknesses could be overcome. It means that considering the village of Afjeh is in cell (part) “I”, a conservative approach based on internal maintenance and support should be adopted. It also must be noted that because of the proximity position of this village to cell (part) “II”, the adoption of an offensive strategy for this region should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرداد کرمی | jafar hazar jaribi


جعفر هزارجریبی | mehrdad karami



نشانی اینترنتی http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-177-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات