این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مسکن و محیط روستا، جلد ۳۰، شماره ۱۳۳، صفحات ۲۹-۳۸

عنوان فارسی ضرورت و مبانی مشارکت کودکان در توانمندسازی جوامع روستایی
چکیده فارسی مقاله تعریف پیوستگی و تعلق خانواده در فرهنگ ایرانی به صورت متعارف چتری از حمایت را بر سر فرزندان می‌گستراند که مفهوم امنیت لاجرم در سایه پهناور آن تبیین می ­ شود. حاصل این حمایت گسترده گاه سبب می‌شود که ضرورت مشارکت کودکان در فرایند تصمیم‌گیری به فراموشی سپرده شود. اما از آنجا که مبانی تعلق به محیط و سرزمین پیوند انکارناپذیری با میزان مشارکت در ساخت آن دارد، و با توجه به این که در صورت نقص یا تخریب یک زیستگاه، کودکان از آسیب‌پذیرترین اقشار ذینفع محسوب می‌شوند، دیدگاه‌های نوین پرورش، توانمندسازی جوامع بشری را موکول به ساخت و مدیریتی مشارکتی می‌دانند که نوپایان عرصه‌های اجتماعی در آن نقش پررنگی داشته باشند. حق کودکان در شکل‌دهی به مکان زندگی‌شان از امور مسلمی است که مورد توافق بین‌المللی است. علاوه بر این، دو مفهوم توانمندسازی و ظرفیت‌سازی، به مثابه دو بال، پیش‌نیازهای غیرقابل انکار توسعه در تعاریف نوین آن هستند. توانمندسازی بدون مشارکت همه رده‌های سنی تعریفی ناقص خواهد داشت، و طبیعت دوراندیش مفهوم ظرفیت‌سازی اصولاً بر مشارکت رده‌های سنی پایین‌تر جامعه و آموزش‌پذیری کودکان استوار است. نوشتۀ حاضر با تبیین مفهوم مشارکت در این رده سنی، و معرفی شیوه ارزیابی مشارکتی در سکونتگاه­های روستایی، به بررسی و تحلیل تجارب موجود در این زمینه، با میزان متفاوت مشارکت کودکان در بسترهای مختلف می‌پردازد. پرسش های پژوهش - مشارکت کودکان در توانمندسازی جوامع روستایی چه جایگاهی دارد؟ - با تکیه بر کدام مبانی می توان ساز و کارهای مشارکت کودکان را تعریف کرد؟ - مشارکت در سکونتگاه‌های روستایی چگونه تعریف می‌شود؟
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Call for Children’s Participation in Rural Empowerment and its Fundamentals
چکیده انگلیسی مقاله 5 The concept of child-friendly environment has been exhaustively discussed urban dialogue and even realized in many urban settings in developed countries. Yet, neither the theory nor the practice of the concept has reached rural settlements in most developing countries. The diversity of social setting and cultural paradigms makes the generalization of the current urbanized definition of the concept to rural society somewhat unproductive and even damaging. The definition of coherence and attachment in an Iranian family usually spreads a shade of protection over the children, under which the substance of security is justified. As a result, the need for children to take part in the burden of decision-making is often considered irrelevant. However, since the foundations of place attachment is rooted in the active participation in constructing and shaping of environment, and because any failing or destruction affects the children first and foremost, new perspectives on empowerment dictates an overall social participation in which children play an active and crucial role. Children’s right to shape their living environment is explicitly agreed upon among all nations. Furthermore, the two concepts of empowerment and capacity building act as two wings to the soaring concept of development. The definition of empowerment would not be whole without the participation of all age groups within a society, and the prospective nature of capacity building is based upon the participation of the youth and learning aptitude of children.On the other hand, participation in rural setting is in itself a vague term in the lexicon of development it usually adds up to no more than manipulation of the low income in the society, or the hyperactive and perfectionist demonstrations of the intellectuals. Instances of both these misconceptions of participation can also be found in the practice of child participation throughout the world. Therefore, elucidating the meaning of participation, and the description of methods of rural participation, along with the study of levels of child participation are in order.For this purpose, the basics of Participatory Rural Appraisal (PRR), as a scientific method that draws upon traditional knowledge and everyday rural life, is a secure starting point to understand how professionals and scholars can appreciate and initiate participation in a rural society. Subsequently, and based on the general categorization of child participation in Hart’s ladder, a comparison can be made between the capacities of a child in this area and the prerequisites of rural participation. Not surprisingly, there are evidences to show that self initiated instances of child participation in planning, design, conservation, and post-disaster reconstruction of rural habitats are parallel and even richer than adult involvement in many cases. In effect, if a society can encourage and accept the idea of child-participation, the hope for total realization of participatory development is not far out of reach. The present article aims to clarify the meaning of participation in childhood years. Henceforth, through introducing the Participatory Rural Appraisal, it would analyse the experiences related to child participation with different degrees of involvement and in different settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نیلوفر رضوی |



نشانی اینترنتی http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات