این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مسکن و محیط روستا
، جلد ۲۸، شماره ۱۲۵، صفحات ۸۸-۹۷
عنوان فارسی
آموزش شهروندی و رویکرد محله محوری: نقش نهادها و ارکان محلهای در آموزش شهروندی
چکیده فارسی مقاله
کشور ایران با دارا بودن سابقه هفتهزار ساله شهرنشینی از پیشینه درخشانی در این زمینه برخوردار است، اما همزمان با این امر، شهروندی و مفهوم آن در بستر زمان درکشور ما پیشرفت مناسبی نداشته است. بسیاری از شهر نشینان با اینکه در حوزه جغرافیایی شهر ساکن هستند از حقوق و تکالیف خود بیاطلاع هستند. اکنون باید این سوال را مطرح کرد که برای تسهیل فرایند تبدیل شهرنشینان به شهروندانی مشارکتجو و فعال در عرصه عمومی که به حقوق خود واقف باشند چه باید کرد؟ همانگونه که هر هنر و مهارتی نیاز به تمرین و ممارست دارد شهروند شدن نیز مانند بسیاری از مفاهیم و صورتهای دستساخته بشر نیاز به یاد گیری و آموزش و سپس تمرین دارد. رویکرد محله محوری در واقع سپردن بخشی از امور به نهادهای محلهای است. در تاریخ شهرنشینی محله همواره به عنوان عنصر تنظیم روابط شهروندی نقشی فعال و موفق داشته است. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان مفاهیم شهروندی و اهمیت آموزش آن، نقش هر یک از نهادها و ارکان محلهای در آموزش صحیح شهروندی بیان گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Community Based Approach and Citizenship Education: Role of Institutions of the Community for Citizenship Ttraining
چکیده انگلیسی مقاله
Iran's history of urbanism is well over 7000 years. However, the concept of citizenship has remained somehow static. Numerous city-dwellers, even though they are living in area geographically defined as urban, remain unaware of their rights and duties. Therefore we need to ask the question, as to what is necessary and needed to ease the process of transforming the city-dweller into an active and community involved resident aware of his rights. As for any kind of behavioral transformation, learning and practices strategies need to be develop and applied. Community based approach focus on handing power to local community. In the history of urbanism, neighborhood as an organizing principle always played an active and successful role. In this article, we stress the importance of educating the city-dwellers, and we explain the role of institutions of the community for the proper education of the city-dweller.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی حسین آبادی |
علی اکبر تقوایی | ali akbar
نشانی اینترنتی
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-14-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات