این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۱۹۹-۲۲۶
عنوان فارسی
اطلاعات نامتقارن و جایگاه آن در اقتصاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
شفافیت و تقارن اطلاعاتی یکی از فرضهای اساسی بازار رقابت کامل است، ولی در دنیای خارج به این شکل که اطلاعات همه افراد به یک شکل باشد، نیست. گاهی اطلاعات نامتقارن به صورت طبیعی و گاهی به شکل مصنوعی میباشد تا طرفین با سوء استفاده از اطلاعات بیشتر خود نسبت به طرف مقابل حداکثر سود را بدست آورند. با مشاهده شواهد در متونهای فقهی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با پدیده اطلاعات نامتقارن مخالف است. در این مقاله، با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا به پدیده اطلاعات نامتقارن و مشکلات آن اشاره شدهاست. در ضمن، با بررسی پدیدۀ «استقبال از کاروانهای تجاری (تلقی رکبان)» به عنوان یکی از اقدامات ناپسند در مبادلات بازرگانی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با پدیده اطلاعات نامتقارن مخالفت کرده و سوء استفاده از این پدیده را به شدت نکوهش میکند. همچنین در مقالۀ حاضر، به راههای رفع اطلاعات نامتقارن نظیر سیگنالینگ (علامت دادن) و اسکرینینگ (غربالگری) نیز اشاره شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Asymmetric Information and its Place in Islamic Economic
چکیده انگلیسی مقاله
شفافیت و تقارن اطلاعاتی یکی از فرضهای اساسی بازار رقابت کامل است، ولی در دنیای خارج به این شکل که اطلاعات همه افراد به یک شکل باشد، نیست. گاهی اطلاعات نامتقارن به صورت طبیعی و گاهی به شکل مصنوعی میباشد تا طرفین با سوء استفاده از اطلاعات بیشتر خود نسبت به طرف مقابل حداکثر سود را بدست آورند. با مشاهده شواهد در متونهای فقهی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با پدیده اطلاعات نامتقارن مخالف است. در این مقاله، با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا به پدیده اطلاعات نامتقارن و مشکلات آن اشاره شدهاست. در ضمن، با بررسی پدیدۀ «استقبال از کاروانهای تجاری (تلقی رکبان)» به عنوان یکی از اقدامات ناپسند در مبادلات بازرگانی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با پدیده اطلاعات نامتقارن مخالفت کرده و سوء استفاده از این پدیده را به شدت نکوهش میکند. همچنین در مقالۀ حاضر، به راههای رفع اطلاعات نامتقارن نظیر سیگنالینگ (علامت دادن) و اسکرینینگ (غربالگری) نیز اشاره شده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین صادقی سقدل | sadeghi seghdel
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
یاور خانزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1803_415.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212806.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات