این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۲۲۷-۲۶۰
عنوان فارسی
تحلیل انتقادی الگوی متعارف آموزش عمومی سواد مالی از منظر اقتصاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
در حال حاضر ایالات متحده در راستای آمریکاییسازی دنیا، الگویی را در حوزه سواد مالی طراحی نموده و با حجم وسیع تبلیغاتی خود درصدد اشاعه آن در سراسر دنیا میباشد. با توجه به اینکه در طراحی الگوی اسلامی تربیت مالی، استفاده از تجربیات الگوی غربی مفید میباشد؛ هدف ما در این مقاله، تحلیل انتقادی این الگو با رویکردی اسلامی است. به این منظور، با جستجو در منابع مختلف دینی، مقالات مرتبط با اقتصاد اسلامی و نیز اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، به نقد موضوعی الگوی متعارف سواد مالی براساس ملاکهای استخراجی از منابع دینی پرداختیم و تلاش نمودیم تا مهمترین جنبههای تشابهات، تمایزات و نیز نواقص آنها را در مقایسه با مبانی و آموزههای دینی مشخص کنیم. مهمترین یافته این پژوهش آن است که الگوی متعارف سواد مالی، الگویی فردگرایانه است و به هویتهای جمعی زندگی انسان کمتر توجه شده است؛ در حالی که در آموزههای اسلامی، در کنار هویتهای فردی زندگی انسان، هویتهای جمعی نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Conventional Model of Financial Literacy Education, a Critical Analysis From the Islamic Economics Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
در حال حاضر ایالات متحده در راستای آمریکاییسازی دنیا، الگویی را در حوزه سواد مالی طراحی نموده و با حجم وسیع تبلیغاتی خود درصدد اشاعه آن در سراسر دنیا میباشد. با توجه به اینکه در طراحی الگوی اسلامی تربیت مالی، استفاده از تجربیات الگوی غربی مفید میباشد؛ هدف ما در این مقاله، تحلیل انتقادی این الگو با رویکردی اسلامی است. به این منظور، با جستجو در منابع مختلف دینی، مقالات مرتبط با اقتصاد اسلامی و نیز اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، به نقد موضوعی الگوی متعارف سواد مالی براساس ملاکهای استخراجی از منابع دینی پرداختیم و تلاش نمودیم تا مهمترین جنبههای تشابهات، تمایزات و نیز نواقص آنها را در مقایسه با مبانی و آموزههای دینی مشخص کنیم. مهمترین یافته این پژوهش آن است که الگوی متعارف سواد مالی، الگویی فردگرایانه است و به هویتهای جمعی زندگی انسان کمتر توجه شده است؛ در حالی که در آموزههای اسلامی، در کنار هویتهای فردی زندگی انسان، هویتهای جمعی نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی طغیانی |
استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امین مرادی باصیری | morasi basiri
دانش آموخته کارشناس ارشد معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
نشانی اینترنتی
http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1804_415.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212807.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات