این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اقتصاد اسلامی، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۳۳-۶۸

عنوان فارسی روش‌شناسی اقتصاد آزمایشگاهی برای مطالعه انسان اقتصادی اسلام؛ دینداری و رفتار اقتصادی
چکیده فارسی مقاله علم اقتصاد دینی با مبانی و هدف متفاوتی نسبت به اقتصاد متعارف به بررسی رفتار انسان در جامعه می‌پردازد. الصاق ویژگی علمی بودن به اقتصاد اسلامی، آزمون تجربی را برای آن ضروری می‌نماید. تحقیق حاضر به بررسی مشکلات تحقیقات سطح کلان ارتباط بین دین و اقتصاد و ارائه راهکارها و مزیت‌های تحقیقات خرد دین و اقتصاد پرداخته و الزامات روش‌شناختی چنین تحقیقاتی را بعنوان یک حوزه چند رشته‌ای معرفی می‌کند. آزمایش‌های اقتصاد رفتاری با اتکا به مبانی شناختی و روش‌های علم روانشناسی، بعنوان ابزاری مناسب برای چنین بررسی‌هایی شناخته شده و چارچوب تحقیقاتی مناسبی را فراهم نموده‌اند که می‌توان از آن برای بررسی‌های چندرشته‌ای اقتصاد دینی همراه با کنترل مؤثر برروی متغییرهای مداخله‌گر استفاده نمود. در این تحقیق اصول آزمایش‌های اقتصادی مخصوص تحقیقات "دینداری و رفتار اقتصادی" معرفی و مرزهای دانش تجربی پژوهش‌های حوزه رفتارهای اجتماع محور ارائه می‌شود و از طریق فرا تحلیل برخی از مهمترین تحقیقات گذشته، برخی از مهمترین روابط بین متغییرهای دین و اقتصاد بررسی می‌شوند. نتایج این فرا تحلیل تأثیر دینداری اشخاص را در کنار سایر ویژگی‌های فردی بر رفتار اقتصادی تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Religiousity and Economic Behavior: Methodology of Experimental Economics for Homo Economicus
چکیده انگلیسی مقاله Religious economics, with different principles and objectives than mainstream economics studies human behavior in society. Attach the scientific feature to Islamic Economics, necessitate the empirical experiment for it. This study investigates the difficulty and problems of studying religion and economics in macro level and represents solutions and the advantages of micro level study of religion-economics and also offers methodological requirements of this as interdisciplinary filed of study. Behavioral economics experiments based on the cognitive principles and methods of psychology, known as a suitable tool for such investigations. They have provided excellent research framework that can be used to study religious economy in a multidisciplinary space with effective control over confounding variables. In this study the principles of economic experiment for "religiousity and economic behavior" studies is introduced. Then the boundaries of prosocial behavior empirical research areas are presented. Through meta-analysis of some of the previous studies, some of the most important relationships between religion and economic variables are examined.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا پورفرج |
دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

محمدتقی گیلک حکیم آبادی | mohammad taghi gilak hakimabadi
دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

حبیب انصاری سامانی | ansari samani
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1617_368.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات