این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۶۷-۹۱
عنوان فارسی
طراحی الگوی سعادت محور مصرف (با رویکرد ریاضی)
چکیده فارسی مقاله
نظریههای رفتار مصرفکننده رفتار انسان را در جایگاه موجودی صاحب اراده و هدفمند تبیین میکند که بر مفروضات ویژهای مبتنی هستند. این مفروضات غالبا بر اساس بایدها و نبایدها شکل میگیرند. در اقتصاد جدید تحلیل رفتار مصرفکننده عموماً بر این فرضها استوارند که انسان عاقل اقتصادی، فقط از انگیزه نفع شخصی تأثیر میپذیرد، و هدف وی، حداکثر ساختن رضایت خاطر حاصل از مصرف کالاها و خدمات است. او کالاهای گوناگون را بر اساس میزان مطلوبیت آنها دستهبندی کرده، با عقل حسابگر خود، بهترین راه دستیابی به حداکثر مطلوبیت را تشخیص میدهد. اتخاذ این فرضها در چارچوب ارزشهای مورد قبول مکتب سرمایهداری، ممکن است به طور کامل منطقی به نظر آید؛ لیکن با دقت نظر در عقاید و ارزشهای اسلامی به فروض دیگری دست مییابیم که این فروض مبین تحلیل رفتار مصرف کننده مسلمان میباشد. بحث این مقاله، بررسی این مفروضات در چارچوب ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی و قیود برآمده از تعالیم اسلامی و ارائه یک مدل ریاضی جامع از مصرف فرد مسلمان، مبتنی بر این قیود و فروض اسلامی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Auspicious Model of Consumption: A Mathematical Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The theories of consumers’ behavior indicate the human behavior as a creature having will and aim. These involve particular assumptions that very often are based on what should be done and what should not be done. In the modern economic theories, the analysis of the consumers behavior is based on this fact that a rational economic man only minds his own interests and profits and tries to maximize his utility from the goods and services. He ranks the various commodities according to the utility and degree of satisfaction, and then chooses the optimum way to have the highest satisfaction. While from the viewpoint of capitalism, these hypotheses may sound reasonable and acceptable, the Islamic thought and values lead to an alternative set of assumptions that all of these imply a different framework for the analysis of the typical Muslim consumption behavior. This article comprehensively surveys Islamic values and constraints on consumption behavior, and then constructs a mathematical model of optimization based on these assumptions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم فرج |
کارشناس ارشد اقتصاد و معاون دانشگاه علوم اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1098_264.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212863.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات