این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۳۱-۵۸
عنوان فارسی
بازاریابی شبکهای و فعالیت شرکتهای هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی
چکیده فارسی مقاله
این تحقیق تلاش میکند تا ضمن بررسی تاریخچه و تبیین و علت به وجود آمدن شرکتهای هرمی، به بررسی و تحلیل اقتصادی و فقهی این دسته از فعالیتهای اقتصادی پرداخته و حکم درآمدزایی از این طرق را استخراج نماید. تحلیلهای ارائه شده در این تحقیق که با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی ارائه استخراج گشتهاند، نشان میدهد که شرکتهای هرمی به دو دسته کلی تقسیم میشوند که عبارتاند از: شرکتهای هرمی سالم و شرکتهای هرمی ناسالم که میتوان نام آن را دسیسه هرمی گذارد. هدف شرکتهای هرمی سالم، که فعالیتشان مختص به بازاریابی در فروش کالاهاست، سوددهی میباشد که در نهایت به رشد اقتصادی کشور کمک میکند؛ در حالی هدف شرکتهای دسیسه هرمی، تنها جابه جایی پول و خلق فرصت سوددهی از این جابجایی است. به نظر میرسد این نوع فعالیت اقتصادی، مشکلات اقتصادی زیادی برای کشورها ایجاد مینمایند. علاوه بر این، به نظر میرسد میتوان ضمن بررسی فقهی فعالیت شرکتهای هرمی نشان داد که این دسته از فعالیتها با قواعد مختلف فقهی در تعارضاند. از جمله: مشخص نبودن عنوان عقد، وجود غرور (و فریب) و بروز ضرر. همچنین عنوان کلی «أکل مال به باطل»، شامل این نوع شرکتها میشود و لذا به لحاظ شرعی نمیتوان این نوع درآمدیزایی را مشروع دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Network Marketing and Pyramid Companies’ Activities From the Fighi- Economic Point of View
چکیده انگلیسی مقاله
This paper tries to explain the history and causes of creation of pyramid companies and also to analyze these activities from the Fighi-economic point of view. The legitimacy of Income generation from such activities is examined in addition. Analyses presented in this study, using the analytic-descriptive methodology, show that the pyramidal firms are divided into two categories: healthy and unhealthy pyramid companies. Unhealthy pyramid is named “Pyramid Scheme”. The target of healthy pyramid companies, which have dedicated their work to marketing, is profitability which ultimately contributes to economic growth, while the Pyramid Scheme companies just move money and create opportunities to make profit from this movement. It seems that this type of economic activities create economic problems for the countries. In addition, it seems that it would be possible to evaluate the pyramid activities from the Fighi point of view and shows that they are in controversy with different Fighi rules. For example: the ambiguity of the nature and name of the contract, the availability of fraud and the damage presence. In addition, it seems that the general topic “gaining from invalid activities” includes such activities. So, it is not accepted to make money out of such activities from the Islamic perspective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا مصباحی مقدم | mesbahi moghadam
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
احسان آقاجانی معمار | aghajani memar
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
محمد عظیم زاده آرانی | azimzadeh arani
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
حسین میسمی |
دانشجوی دکترای رشته اقتصاد، دانشگاه امام صادق ع و پژوهشگر گروه بانکداری اسلامی، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی ج.ا.ا.
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشکده پولی و بانکی
نشانی اینترنتی
http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1089_263.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212867.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات