این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اقتصاد اسلامی، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۸۹-۱۱۶

عنوان فارسی جایگاه حقیقت و اعتبار در مبانی فلسفی اقتصاد
چکیده فارسی مقاله تمایزی که فیلسوفان مسلمان میان گزاره‌های حقیقی و اعتباری می‌افکنند، نقطه عزیمت این نوشتار است. بر اساس این تفکیک، اقتصاد از جمله دانش‌های اعتباری است که رسالت اصلی آن ارائه سیاست­ها و تدابیر بهینه در حوزه روابط معیشتی است، البته توصیه‌ای مبتنی بر شناخت‌های واقعی. همچنین مانند دیگر علوم اعتباری، شاخص تایید یا رد سیاست­های اقتصادی، نسبت آن با عدالت (اعطاء حقوق) است. در این نگرش عدالت اقتصادی وصف آن موقعیت مطلوبی است که حقوق اقتصادی به نحو کامل ادا شود. ریشه شناخت حقوق و عدالت نیز واقعیت خارجی است یعنی غایت یا قابلیتی که در خلقت جهان و انسان درج شده است. بر اساس مطالب مقاله، دانش اقتصاد شامل یک رکن اعتباری (شامل اهداف و حقوق اقتصادی) و یک رکن حقیقی (شامل دو دسته شناخت‌های‌ بنیادین و تجربی اقتصادی) است. روش‌شناسی اقتصاد متعارف از هر دو معیار عدالت (در رکن اعتباری) و صدق یا واقع‌گرایی (در رکن حقیقی) به دور است، حال آنکه آموزه‌های اسلام می‌تواند هم در رکن اعتباری و هم در رکن حقیقی اقتصاد اثرگذار باشد، به نحوی که معرفت اقتصادی حاصل، در بخش­های قابل توجهی متمایز از معرفت رایج بوده و قابل اتصاف به وصف اسلامی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌شناسی، پوزیتیویسم، اقتصاد، اسلام، عدالت، مفاهیم اعتباری،

عنوان انگلیسی Factual and Conventional Terms in the Philosophical Foundations of Economics
چکیده انگلیسی مقاله Muslim philosophers’ distinction between factual and conventional statements is the point of departure for this article. Based on this separation, economics is considered practical knowledge, which its main mission is handling the welfare problems and providing policies to solve them through understanding factual relationship (finding is an introduction to handling). Similar to other practical or social kinds of knowledge, the most important criteria to confirm or reject economic policies are considered according to their relation with justice. According to realist methodology, the recognition of rights has its roots in the real world and objectivity: natural capacity and ends and human labor. According to the article, economic knowledge includes two pillars: conventional statements (goals and economic rights) and factual statements (assumptions and positive relations). Methodology of the mainstream economics is far from the criterion of justice (on conventional side) and criterion of realism (on factual side). However Islamic teachings could affect real assumptions and also economic rights and goals. Thus according to these two channels we can speak about different economic knowledge based on the real conception and just handling
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله methodology, positivism, Economics, Islam, justice, concept

نویسندگان مقاله سید احسان خاندوزی | seyed ehsan
دانشجوی دکترای علوم اقتصادی و معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش¬های مجلس شورای اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: مجلس شورای اسلامی


نشانی اینترنتی http://ies.journals.isu.ac.ir/article_1085_262.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-212876.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات