این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۵، صفحات ۱۶۷-۱۹۷
عنوان فارسی
شایستگیهای عمومی مورد نیاز برای موفقیت دانشجویان در زندگی علمی و حرفهای
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تعیین و طبقهبندی شایستگیهای عمومی موردنیاز برای موفقیت دانشجویان در زندگی علمی و حرفهای است. روش پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافی است. ابتدا برای تعیین شایستگیهای عمومی، 43 پژوهش داخلی و خارجی به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل محتوا شدند و بر این اساس ابزار گردآوری دادهها تهیه شد. سپس برای تعیین اهمیت این شایستگیها، از نظرات مدیران گروههای آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان که به صورت سرشماری انتخاب شدند، استفاده شد (57=N). بر اساس نتایج تحلیل محتوای پژوهشهای داخلی و خارجی، 21 شایستگی برای موفقیت دانشجویان در زندگی علمی و حرفهایشان شناسایی شد که اهمیت آنها از نظر مدیران گروههای آموزشی نیز مورد تأکید قرار گرفت. این شایستگیها در چهار طبقه روششناختی، میانفردی، سیستماتیک و کاربردی دستهبندی شدند که شایستگیهای طبقه روششناختی دارای بالاترین رتبه و شایستگیهای طبقه کاربردی در جایگاه پایینتری نسبت به سایر طبقات قرار گرفتند. بهطور کلی 21 شایستگی استخراجشده در این پژوهش میتوانند نقش بسزایی در موفقیت علمی و حرفهای دانشجویان ایفا کنند که ضروری است در برنامههای آموزشی و درسی مؤسسات آموزش عالی مورد تأکید قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگیهای عمومی، زندگی علمی، زندگی حرفهای، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Importance of the Generic Competencies Required for the Students’ Success in their academic and professional life
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify and classify the generic competencies required for the students’ success in their academic and professional life. Accordingly, it was conducted as an applied research, and its data collection was carried out through mixed method. Firstly, in order to identify the generic competencies, the contents of studies, whether originally written in English or Persian, were analyzed. Then, the instrument of data collection was constructed. In order to identify the importance of these competencies, the department deans’ opinions at Shahid Bahonar University, who were selected through survey, were used (N = 57). The results of the study showed that 21 competencies in all of the analyzed studies were identified, which were classified in 4 categories as cognitive, interpersonal, systematic, and instrumental. The cognitive competencies were of the highest rank, and the instrumental ones were of the lowest rank in comparison to the others. On the whole, these 21 identified competencies in this research may contribute significantly to the success of academic and professional lives of students; therefore, it is necessary to be considered in the educational program and curriculum of higher education institutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حانیه اسماعیلی ماهانی | esmaeili mahani
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
حسین مطهری نژاد | motahhari nejad
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
مهدی لسانی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_22545_1bbbd5d1c2112a0d4a0dbf0aa78b3559.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213176.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات