این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۴، صفحات ۱۱-۳۹
عنوان فارسی
کاربرد مدل چندگزینهای در تحلیل سؤال و مقایسه برازش و آگاهی آن با مدل سه پارامتری (مورد: بخش زیستشناسی آزمون سراسری ۱۳۹۱)
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر کاربرد مدل چندگزینهای در تحلیل سؤالهای چندگزینهای و مقایسه برازش و آگاهی آن با نتایج مدل سهپارامتری است. برای این منظور، از بین همه شرکتکنندگان آزمون سراسری 92-1391 در گروه آزمایشی تجربی درس زیستشناسی (50 سؤال)، نمونهای 5000 نفری بهصورت تصادفی انتخاب شد. پس از بررسی پیشفرض تکبعدی بودن با استفاده از نرمافزار NOHARM، سؤالهای آزمون با برنامه MULTILOG تحلیل شد. مدل سهپارامتری که از نظر ساختاری در میان مدلهای دو ارزشی، نزدیکترین مدل به مدل چندگزینهای است، بهعنوان مدل دو ارزشی مناسب، برای مقایسه آگاهی برازش آن با مدل چندگزینهای انتخاب شد. نتایج این بررسیها نشاندهنده کارایی این مدل در تحلیل گزینههای انحرافی سؤالهای چندگزینهای است. بهعلاوه مدل چندگزینهای، توانایی آزمودنیهای پایینتر از متوسط و مدل سهپارامتری، توانایی آزمودنهای بالاتر از متوسط را با دقت بیشتری برآورد میکنند. در مقایسه برازش مدل سهپارامتری با مدل چندگزینهای، شواهد از برتری مدل سهپارامتری حکایت دارد. بر اساس نتایج میتوان از مدل چندگزینهای در کنار سایر روشها برای افزایش آگاهی به عملکرد گزینههای سؤال استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Application of Multiple Choice Model (MCM) in Item Analysis and the Comparison of its Fit and Information with Three Parametric model (3PM): Case Study: The Biology Test of University’s Entrance Exam 2012
چکیده انگلیسی مقاله
The main objective of the present study is to apply multiple-choice model (MCM) for analyzing multiple choice items and comparing its fit and information with the three parametric model (3PM). To this end, among all the participants in biology test (contained 50 four-choice items) of University’s entrance exam in the field of Natural Sciences in 2012(1391), 5000 participants were randomly selected as the sample by SPSS software. In order to analyze the test and its items based on the multiple choice model, the assumptions of unidimensionality were firstly investigated by NOHARM software. Then, the test items were analyzed by MULTILOG program. Three-parameter model, which is the closest one to multiple-choice model in terms of parametric structure, was selected as the most appropriate binary model for comparing its information and fitting with multiple-choice model. The results indicated the efficacy of multiple-choice model for analyzing distractors. In comparing the fit of 3PM with MCM, the results showed better fitness of 3PM to the whole test than multiple-choice model. In addition, results indicated the appropriateness of multiple-choice model in accuracy of estimating the ability of subjects with lower-than-average ability, while 3PM estimates the ability of higher than average subjects more accurately. Accordingly, it is recommended that MCM model can be applied for farther knowledge about items’ distractors performance along with other methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بلال ایزانلو |
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
مسعود گرامی پور |
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
علی ترکاشوند |
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_22151_c2928637d62c92b62b476015ef5b0b74.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213177.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات