این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۳۳-۵۳

عنوان فارسی به‌کارگیری استاندارد ایزو ۹۱۲۶ در ارزیابی کیفیت نرم‌افزار الکترونیکی به کار رفته در کتابخانه‌های دانشگاه‌های ایران (مطالعه موردی دانشگاه علامه طباطبایی)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت نرم‌افزار الکترونیکی به کار رفته در کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی (نرم‌افزار پارس آذرخش) بر اساس استاندارد ایزو 9126 انجام شد. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری تمامی کارکنان و مدیران کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی به تعداد 35 نفر بود که با جدول مورگان و با نمونه‌گیری خوشه‌ای 32 نفر از کارکنان و مدیران دانشکده‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم سیاسی، ادبیات و زبان‌های خارجه و مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه‌ محقق‌ساخته بود که روایی آن را کارشناسان و استادان، تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 72/. محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (T تک نمونه‌ای) استفاده شد. در پایان پژوهش، این نتیجه حاصل شد که بین کیفیت نرم‌افزار به کار رفته در کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی (پارس آذرخش) با هریک از شش عامل اثرگذار مدل ارزیابی کیفیت این نرم‌افزار (قابلیت نگهداری، قابلیت انتقال، عملیاتی بودن، قابلیت اعتماد، قابلیت استفاده و کارایی) رابطه‌ مستقیم و معنی‌داری وجود دارد و نرم‌افزار پارس آذرخش با هر شش مؤلفه‌ استاندارد ایزو 9126 سازگار بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل، ایزو، ایزو 9126، کیفیت، کیفیت نرم‌افزار،

عنوان انگلیسی The Use of ISO 9126 Standard in Evaluating the Quality of Electronic Software Applied in Iranian Universities’ Libraries (A Case Study: Allameh Tabataba’i University)
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted with the aim of evaluating electronic software quality applied at Allameh Tabataba’i university’s libraries (Pars Azarakhsh software) based on ISO 9126. The survey method was used in this research. The statistic population included all employees and managers of Allameh Tabatabaei university’s libraries were 35 people that 32 employees and managers of Psychology & Educational Sciences, Law and Political Sciences, Literature and Foreign languages colleges and free professional training center were selected by Morgan table and through Cluster sampling. The research instrument was a researcher-made questionnaire that its validity was confirmed by experts and professors and its reliability was calculated by Cronbach's Alfa that its value was 0.72. ​​Descriptive statistic manners (Frequency, Mean and Standard Deviation) and inferential statistic manner (One-sample T test) were used for data analysis. At the end of the research, this achieved result was that there is a straight and significant relationship between Pars Azarakhsh software quality with all six components of ISO 9126 quality evaluation model (maintainability, portability, functionality, reliability, usability and efficiency) and Pars Azarakhsh software is compatible with all six components of ISO 9126.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Model, ISO, ISO9126, Quality, Software quality

نویسندگان مقاله سمانه عبدلی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محبوبه مهرورز |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمدحسن امیرتیموری | mohammad hassan
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مهسا مرادی |
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_20876_c1768cde0f5cc00a700f82b3350337c1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213185.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات