این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۵۵-۸۵
عنوان فارسی
ارزشیابی اثربخشی عملکرد آموزشی از دیدگاه اعضای هیئت علمی: مطالعهای کیفی
چکیده فارسی مقاله
ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی با استفاده از منابع مختلف اطلاعاتی با هدف بهبود کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهتازگی مورد توجه قرارگرفته است. رایجترین شکل ارزیابی درونی، بهرهگیری از دیدگاه دانشجویان برای ارزشیابی از عملکرد استادان است. گرچه ارزیابی کیفیت دانشگاه بر اساس عملکرد اعضای هیئت علمی با تمرکز بر تدریس و یادگیری کلاسی با مطالعه دیدگاه دانشجویان انجام میگیرد، اما دیدگاه استادان و مدیران آموزشی نیز میتواند دادههای جامعتری در اختیار برنامهریزان آموزش عالی قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاههای استادان درباره مؤلفههای ارزیابی عملکرد آموزشی خود با هدف بهبود کیفیت دانشگاهی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و راهبرد آن مبتنی بر شیوه نظریه دادهبنیاد است. نمونهگیری از نوع نظری بود و قاعده اشباع نظری، معیار اتمام نمونهگیری قرار گرفت. تعداد 16 نفر از استادان گروههای آموزشی دانشگاه کردستان در این پژوهش شرکت کردند. بر اساس یافتهها میتوان راهبردهای ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی را در سه دسته راهبرد کلی جامعیت و واقعنگری؛ اجرایی و پشتیبانی؛ و بهسازی و رشد حرفهای برشمرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Effectiveness of Educational Performance from Faculty Members’ Views: A Qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluation of the performance of faculty members using information from various sources to improve the quality of universities and higher education institutions has recently been considered. The most common form of internal evaluation has been the use of the students' perspectives for evaluating faculty performance. Although the quality evaluation of the university is based on the performance of faculty members with a focus on teaching and learning in classroom and students' perspectives, the faculty members and educational administrators could comment more comprehensive data set available to higher education planners. The aim of this study was to study the views of faculty members about their educational performance evaluation components to improve academic quality. The research approach was qualitative and its strategy was based on the Grounded Theory method. Method of sampling was theoretical and it was completed through theoretical saturation criterion. 16 faculty members participated in this research from different departments at University of Kurdistan. According to findings, the evaluation strategies of faculty members’ performance in order to improve academic quality outlined in three categories: 1) integrity and objectivity, 2) administration and support, and 3) improvement and professional development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر شیربگی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
محمد اسدی |
دانشجوی دکتری دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_20877_0bce32cf0e66bf4db340a0ebce286d2c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213186.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات